Valoarea culturală și artistică a creației graficianului Dumitru Trifan
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
213 2
Ultima descărcare din IBN:
2023-03-22 14:01
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
76.071.1(478)(092) (8)
Arte grafice. Grafică (131)
SM ISO690:2012
ROCACIUC, Victoria. Valoarea culturală și artistică a creației graficianului Dumitru Trifan. In: Patrimoniul cultural de ieri – implicaţii în dezvoltarea societăţii durabile de mâine, Ed. 5, 22 februarie 2022, Chişinău. Iași – Chișinău: 2022, Ediția 5, pp. 102-103. ISSN 2558 – 894X.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul cultural de ieri – implicaţii în dezvoltarea societăţii durabile de mâine
Ediția 5, 2022
Conferința "Patrimoniul cultural de ieri – implicaţii în dezvoltarea societăţii durabile de mâine"
5, Chişinău, Moldova, 22 februarie 2022

Valoarea culturală și artistică a creației graficianului Dumitru Trifan

CZU: 76.071.1(478)(092)

Pag. 102-103

Rocaciuc Victoria
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
Proiecte:
 
Disponibil în IBN: 6 februarie 2023


Rezumat

Deși opera artistului plastic Dumitru Trifan este bine cunoscută pen-tru acei care se interesează și urmăresc publicațiile săptămânalului „Litera-tura și arta”, dar și edițiile de carte semnate de scriitorii români de pe ambe-le maluri ale Prutului, până în prezent cercetările în domeniul artelor nu au fost completate cu o imagine exhaustivă despre aportul acestui pictor în evoluția artei naționale. Fiecare cetățean al Republicii Moldova a avut oca-zia să cunoască desenele graficianului Dumitru Trifan, marcate de filosofia vieții în toate aspectele ei cotidiene, importante atât pentru dezvoltarea vizi-unilor unui individ aparte, cât și pentru cultura societății în ansamblu. Amintind biografia artistică și operele sale, observăm mai multe momente pe care le putem analiza alături de evoluția creației caricaturiștilor de vază autohtoni și a celora, care pe lângă caricatură s-au manifestat și în grafică de carte: Lică Sainciuc, Anatoli Smîșleaev, Leonid Domnin, Boris Șirokorad, Nikolai Makarenko, Zigfrid Polingher ș.a. Considerăm că creația lui Dumitru Trifan trebuie privită ca o pagină separată, inedită și deosebit de importantă în evoluția artelor plastice națio-nale. Dacă grafica lui caricaturistică se baza pe principiul tonal sau liniar în căutarea formulelor precise în plan ideatic și, totodată, la nivel de realizare compozițională și artistică, atunci ilustrațiile în alb-negru și cele color des-coperă filosofia vieții, în care simbolul etnic este abordat prin formă, linie și nuanță cromatică. Raporturile între linii, forme calde și reci sunt găsite ab-solut neobișnuit în creația acestui artist. Asemenea efecte vizuale originale nu mai găsim în grafica altor artiști plastici moldoveni, se pare că ele izvo-răsc din interesul acut al artistului față de desenul tehnic, atitudine și gândi-re, mai degrabă proprii unui designer sau arhitect. Creația plasticianului Dumitru Trifan a avut cea mai importantă me-nire intelectuală: de influență asupra conștiinței umane, pe care prin muncăși devotament artistic el a realizat la nivel profesional de excepție. Pline de laconism și eleganță plastică, prin efecte de impact asupra gândirii recepto-rului, caricaturile sale atingeau cele mai importante strune ale conștiinței naționale a fiecărui cetățean din Moldova. Și în prezent, conținuturi com-plexe ale desenelor sale îndeamnă să medităm și să analizăm profunzimea problemelor actuale istorico-culturale.