Articolul precedent |
Articolul urmator |
311 5 |
Ultima descărcare din IBN: 2023-06-16 14:34 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
82.09:004 (5) |
Critică literară. Studii literare (212) |
Știința și tehnologia calculatoarelor. Calculatoare. Procesarea datelor (4184) |
SM ISO690:2012 GOTCA, Rodica. MUD-UL ca formă a literaturii ergodice. In: Patrimoniul cultural de ieri – implicaţii în dezvoltarea societăţii durabile de mâine, Ed. 6, 27-28 septembrie 2022, Chişinău. Iași – Chișinău: 2022, Ediția 6, pp. 280-290. ISSN 2558 – 894X. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.7129549 |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Patrimoniul cultural de ieri – implicaţii în dezvoltarea societăţii durabile de mâine Ediția 6, 2022 |
||||||
Conferința "Patrimoniul cultural de ieri – implicaţii în dezvoltarea societăţii durabile de mâine" 6, Chişinău, Moldova, 27-28 septembrie 2022 | ||||||
|
||||||
DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.7129549 | ||||||
CZU: 82.09:004 | ||||||
Pag. 280-290 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
This article presents the MUD as a form of ergodic literature from the perspective of literariness, outlining the features that allow us to distinguish a new literary aesthetic in this textual form. Starting from the works of E. Aarseth, Abbott H. Porter, David Golumbia, Esko Lius, Garry Crawford et al, we structure, in this study, the evolutionary deck of MUD forms, starting with the first MUD (by R. Trubshaw and R. Bartle) and continuing with the analysis of games such as: AberMUD, TinyMUD, OnLive Traveller, Diablo, Ultima Online, Myst, Riven: The Sequel to Myst, Second Life etc. The literariness of these MUDs is demonstrated by the narrative character of the in-game text, by the fact that the player evolves into the status of co-author and character, breaking traditional narrative conventions. The MUD produces a text-artifact, which gives the user both the pleasure of writing and the pleasure of reading, being the context for literature. |
||||||
Cuvinte-cheie literature, ergodic literature, narrative game, mud, MMORPG, digital literature |
||||||
|