MUD-UL ca formă a literaturii ergodice
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
311 5
Ultima descărcare din IBN:
2023-06-16 14:34
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
82.09:004 (5)
Critică literară. Studii literare (212)
Știința și tehnologia calculatoarelor. Calculatoare. Procesarea datelor (4184)
SM ISO690:2012
GOTCA, Rodica. MUD-UL ca formă a literaturii ergodice. In: Patrimoniul cultural de ieri – implicaţii în dezvoltarea societăţii durabile de mâine, Ed. 6, 27-28 septembrie 2022, Chişinău. Iași – Chișinău: 2022, Ediția 6, pp. 280-290. ISSN 2558 – 894X. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.7129549
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul cultural de ieri – implicaţii în dezvoltarea societăţii durabile de mâine
Ediția 6, 2022
Conferința "Patrimoniul cultural de ieri – implicaţii în dezvoltarea societăţii durabile de mâine"
6, Chişinău, Moldova, 27-28 septembrie 2022

MUD-UL ca formă a literaturii ergodice

DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.7129549
CZU: 82.09:004

Pag. 280-290

Gotca Rodica
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 25 ianuarie 2023


Rezumat

This article presents the MUD as a form of ergodic literature from the perspective of literariness, outlining the features that allow us to distinguish a new literary aesthetic in this textual form. Starting from the works of E. Aarseth, Abbott H. Porter, David Golumbia, Esko Lius, Garry Crawford et al, we structure, in this study, the evolutionary deck of MUD forms, starting with the first MUD (by R. Trubshaw and R. Bartle) and continuing with the analysis of games such as: AberMUD, TinyMUD, OnLive Traveller, Diablo, Ultima Online, Myst, Riven: The Sequel to Myst, Second Life etc. The literariness of these MUDs is demonstrated by the narrative character of the in-game text, by the fact that the player evolves into the status of co-author and character, breaking traditional narrative conventions. The MUD produces a text-artifact, which gives the user both the pleasure of writing and the pleasure of reading, being the context for literature.

Cuvinte-cheie
literature, ergodic literature, narrative game, mud, MMORPG, digital literature