Articolul precedent |
Articolul urmator |
![]() |
![]() ![]() |
Ultima descărcare din IBN: 2023-08-12 00:31 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
94(478)"1930" (1) |
Istoria Moldovei. Republica Moldova (69) |
![]() FONDOS, Aurel. Dinamica vieții cotidiene în Basarabia în contextul factorilor cultural-spirituali (anii 1930). In: Latinitate, Romanitate, Românitate, Ed. 6, 3-5 noiembrie 2022, Chișinău. Chișinău: Editura „Lexon-Prim”, 2022, Ediția 6, pp. 40-42. ISBN 978-9975-163-52-1. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Latinitate, Romanitate, Românitate Ediția 6, 2022 |
||||||
Conferința "Latinitate, Romanitate, Românitate" 6, Chișinău, Moldova, 3-5 noiembrie 2022 | ||||||
|
||||||
CZU: 94(478)"1930" | ||||||
Pag. 40-42 | ||||||
|
||||||
![]() |
||||||
Rezumat | ||||||
Evoluțiile și transformările politice, economice și sociale considerabile anilor 30 au creat un entuziasm deosebit în domeniul culturii, o perioadă de înflorire a mediului cultural-științific în Basarabia. Eveniment de o profundă semnificație istorică, Unirea de la 27 martie/9 aprilie 1918 a pus începutul transformării politice, economice şi, în special, cultural-spirituale pentru românii dintre Prut şi Nistru, care în esența lor au însemnat ceea ce avea să numească mai târziu O. Ghibu trecerea de la Basarabia rusească la Basarabia românească, fenomen complex, care nu putea să se producă de la sine, ci cu implicarea efectivă a tuturor instituțiilor statului român. O politică culturală bine orientată în scopul integrării provinciilor unite în viața culturală românească constituită un factor de consolidare a unității naționale şi a securității statului întregit. Miniștri ai instrucțiunii publice, pedagogi de renume, sociologi şi politicieni, reprezentanți iluștri ai culturii românești din perioada interbelică au determinat cursul acestei politici, mijloacele şi metodele de realizare. În perioada ce a urmat Unirii, eforturile principale au fost îndreptate, de rând cu reformele de unificare a școlii, spre mobilizarea corpului didactic la răspândirea științei de carte şi propagarea valorilor culturii românești. Era evidentă, în primul rând, lipsa unor școli naționale, a societăților culturale, a presei în limba română şi a intelectualității naționale capabile să participe la procesul de renaștere națională şi culturală. Majoritatea oamenilor de cultură, inclusiv preoțimea, au fost pregătiți în școlile şi instituțiile rusești. În al doilea rând, în mijlocul populației băștinașe din ținut era extrem de înalt analfabetismul. De asemenea, din cauza predominării populației sătești, majoritatea angajată în câmpul muncii agricole, care necesita mari eforturi, precum şi a psihologiei țărănești, procesul transformărilor culturale întâmpina mari greutăți. În urma analizei acestor materiale se evidențiază relevanța şi efortul pe care l-a adus comunitățile din Basarabia la crearea şi continuitatea culturii românești, prin păstrarea şi valorificarea patrimoniului cultural românesc. Era preluată experiența de organizare a activității cultural educative acumulată pe parcursul mai multor decenii în Regat. Intelectualii veniți de peste Prut, alături de fundașii basarabeni, au luat parte la înființarea primelor instituții, societăți şi cercuri culturale, care au contribuit la renașterea națională, la consolidarea vieții spirituale românești. |
||||||
|