Creșterea competitivității economiei naționale prin ameliorarea climatului de afaceri
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
252 2
Ultima descărcare din IBN:
2023-08-19 20:52
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
338.2(478) (22)
Politică economică. Controlul economiei. Conducerea economiei. Planificare economică (438)
SM ISO690:2012
MAȚCU, Ina. Creșterea competitivității economiei naționale prin ameliorarea climatului de afaceri. In: Tezele celei de-a : 71-a conferinţă ştiinţifică a studenţilor, Ed. 71, 20 mai 2018, Chişinău. Chişinău: Universitatea Agrară, 2018, Ediția 71, T, pp. 65-66. ISBN 978-9975-64-283-5.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Tezele celei de-a
Ediția 71, T, 2018
Conferința "Conferinţa ştiinţifică a studenţilor"
71, Chişinău, Moldova, 20 mai 2018

Creșterea competitivității economiei naționale prin ameliorarea climatului de afaceri

CZU: 338.2(478)

Pag. 65-66

Mațcu Ina
 
Universitatea Agrară de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 20 ianuarie 2022


Rezumat

Rezultatele prezentate se referă la analiza competitivităţii, care reprezintă „capacitatea entităților, sectoarelor, regiunilor, aflate în competiție internațională, de a asigura în mod susținut un venit relativ ridicat din valorificarea factorilor de producție, precum si un venit superior din valorificarea forței de muncă”, însă vorbindu-se despre competitivitatea unei națiuni aceasta reprezintă „nivelul la care o țară, în condițiile pieței libere și echitabile, produce bunuri și servicii care răspund gusturilor pieței internaționale, care simultan menține și sporește veniturile reale ale populației pe termen lung”. Scopul cercetărilor este analiza creșterii competitivității economiei naționale prin ameliorarea climatului de afaceri. Pentru realizarea scopului propus au fost înaintate următoarele obiective: analiza dezvoltării economiei naţionale, elucidarea noilor tendinţe în comerţul extern al ţării, analiza mediului de afaceri în Republica Moldova. Cercetările au fost realizate în baza datelor Biroului Naţional de Statistică din Republica Moldova pe anii 2014-2016. Au fost folosite următoarele metode de cercetare: analiza, compararea, metoda statistico-economică. Vorbind despre competitivitatea entităților, se poate vorbi despre competitivitatea unui produs sau linii de produse care ar presupune preeminența acestora ca raport preț-calitate față de alte produse de pe piața internă și cea externă. Însă, conceptul poate fi abordat dincolo de hotarele unei entități, sau a unui sector fiind atribuit performanțelor însușite la nivel regional. În baza rezultatelor obținute s-a constatat că un rol important în dezvoltarea și sporirea competitivității unei țări îl joacă comerțul extern al acesteia. Prin urmare, competitivitatea națională poate fi asigurată și prin sporirea performanțelor comerțului exterior, în special a exportului produselor care presupun o valoare adăugată înaltă, care asigură sporirea profiturilor și, respectiv, permit sporirea salariilor. De asemenea, accentul trebuie să fie pus nu numai pe aspectul – preț, dar și pe parametrii calitativi, care ar permite produselor exportate să-și mențină piața de desfacere chiar și în condițiile unei valute naționale puternice. Aprecierea valutei naționale duce la creșterea prețurilor exporturilor în raport cu importurile. În aceste condiții, din veniturile percepute de la export pot fi mărite volumul importurilor, inclusiv de tehnologii moderne, iar prin urmare având un efect pozitiv asupra soldului balanței comerciale, chiar și în condițiile reducerii exporturilor. Educația antreprenorială are la bază și promovează următoarele valori și atitudini: independență în gândire și în acțiune; responsabilitate în activitatea antreprenorială; liberă inițiativă; eficiență economică. Rezultatele cercetărilor au permis formularea următoarelor concluzii şi recomandări: sporirea performanțelor comerțului exterior, orientându-se spre exportul de produse moldovenești cu valoare adăugată, majorarea și îmbunătățirea investițiilor în cercetare și dezvoltare; asigurarea stabilității macroeconomice (menținerea stabilității prețurilor, evitarea fluctuațiilor excesive a cursului de schimb, îmbunătățirea încrederii în moneda națională, eficientizarea canalelor de transmisie a politicii monetare etc.).