Rolul menajelor ca agent economic în sistemul relațiilor de piață
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
1397 20
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-25 16:05
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
316.3 (1048)
Structură socială. Societatea ca sistem social (985)
SM ISO690:2012
JUMIR, Vadim. Rolul menajelor ca agent economic în sistemul relațiilor de piață. In: Tezele celei de-a : 71-a conferinţă ştiinţifică a studenţilor, Ed. 71, 20 mai 2018, Chişinău. Chişinău: Universitatea Agrară, 2018, Ediția 71, T, pp. 61-62. ISBN 978-9975-64-283-5.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Tezele celei de-a
Ediția 71, T, 2018
Conferința "Conferinţa ştiinţifică a studenţilor"
71, Chişinău, Moldova, 20 mai 2018

Rolul menajelor ca agent economic în sistemul relațiilor de piață

CZU: 316.3

Pag. 61-62

Jumir Vadim
 
Universitatea Agrară de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 19 ianuarie 2022


Rezumat

Rezultatele prezentate se referă la studiul rolului menajelor, ca agent economic, în sistemul relațiilor de piață ale Republicii Moldova, deoarece în activitatea economică a oricărui stat sunt implicați mai mulți agenți economici. Unul dintre aceștia sunt menajele. În activitatea economică menajele mai des sunt privite ca subsistem de consum final. Studierea diverselor surse bibliografice a arătat ca nu există lucrări referitori strict la economia menajelor. Reieşind din cele expuse, autorul şi-a pus ca scop elucidarea a cât mai multe aspecte a activităţii menajelor, atât din punct de vedere economic, cât şi social. Necesitatea studierii menajelor reiesă din aceea că pe de-o parte ele sunt ofertante de factori de producție, iar pe de altă parte sunt consumatori finali. Cercetările au fost realizate în cadrul catedrei „Economie generală” cu utilizarea datelor Biroului Național de Statistică a Republicii Moldova. Atingerea scopului și a sarcinilor a fost posibilă prin aplicarea metodelor de studiu a datelor statistice, metodelor de comparare în timp și spațiu, observația neparticipativă şi participativă, etc. În baza rezultatelor obținute s-a constatat, că agenții economici cu comportament analog, funcții similare și proveniență a resurselor de același tip formează un sector instituțional. Agentul economic menaje se referă la cei ce locuiesc împreună și obțin venituri destinate pentru a achiziționa și consuma bunurile de care au nevoie și pentru a economisi. Menajele sunt constituite ca: - familii - uneori doar celibatari, pensionari; - diferite comunități consumatoare (cămine, case de bătrâni); - întreprinderile individuale, care nu se delimitează de gospodăriile în cadrul cărora s-au constituit. Menajele furnizează elementele de bază pentru activitatea firmelor (întreprinderilor), dar şi pentru stat, înscriindu-se astfel în fluxurile economice. În acest flux între menaje şi întreprinderi, menajele, prin faptul că asigură forţa de muncă, antrenează obţinerea de venituri care pentru firme devin cheltuieli. Totodată, menajele sunt principalul cumpărător de produse oferite de firme, efectuând pentru acestea cheltuieli, care, pentru firme, constituie venituri. Menajele joacă un dublu rol în cadrul circuitului economic: sunt furnizor de factori de producţie pentru desfăşurarea activităţii economice şi, totodată, grupul majoritar de cumpărători din cadrul unei economii. Studiul efectuat ne permite să constatăm, că în perioada anilor 2014-2016 în structura veniturilor menajelor au prevalat veniturile din activitatea salarială ponderea cărora variază în dependență de mediul de trai: 54% în mediul urban și 28% în mediul rural. Totodată, în structura veniturilor o pondere considerabilă, pentru ambele medii de trai, revine prestațiilor sociale și altor venituri. Ponderea prestații sociale în structura veniturilor persoanelor din mediul rural constituie 22% iar în mediul urban 19%. In structura altor venituri o pondere considerabilă ocupă remitențele atingând pentru mediul urban o pondere de peste 12% și cel rural 23%. Cercetările efectuate ne permit de a conchide că, în dinamica analizată, în ponderea cheltuielilor predomină cheltuielile pentru produsele alimentare (42%), urmate de cheltuieli pentru întreținerea locuinței (17,3%) și îmbrăcăminte, încălțăminte (12%). Ponderea cea mai mică în structura cheltuielilor de consum medii lunare pe o persoană revine cheltuielilor pentru învățământ. Așa în anul 2016 ponderea acestora a constituit doar 0,7%, fiind depășită de ponderea cheltuielilor pentru băuturi alcoolice și tutun (1,5%), agrement (1,3%), hoteluri, restaurante, cafenele și altele (1,5%). Rezultatele cercetărilor au permis formularea următoarelor concluzii și propuneri: în economia contemporană Investiția în capitalul uman este una din cele mai rentabile şi trebuie să reprezinte o prioritate pentru orice comunitate care se înscrie pe calea dezvoltării economico-sociale durabile. Totodată, in economia inovativă investițiile în știință, învățământ și sănătate, trebuie să depășească investițiile în alte elemente ale capitalului de bază.