Aportul transportului multimodal în dezvoltarea economiei naţionale
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
241 5
Ultima descărcare din IBN:
2023-06-28 23:13
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
338.47(478) (10)
Producție și servicii în funcție de sectoarele economice (1510)
SM ISO690:2012
LUPUŞOR, Sergiu. Aportul transportului multimodal în dezvoltarea economiei naţionale. In: Tezele celei de-a : 70-a conferinţă ştiinţifică a studenţilor şi masteranzilor, 20 mai 2016, Chişinău. Chişinău: Universitatea Agrară, 2017, p. 99. ISBN 978-9975-64-283-5..
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Tezele celei de-a 2017
Conferința "Conferinţa ştiinţifică a studenţilor şi masteranzilor"
Chişinău, Moldova, 20 mai 2016

Aportul transportului multimodal în dezvoltarea economiei naţionale

CZU: 338.47(478)

Pag. 99-99

Lupuşor Sergiu
 
Universitatea Agrară de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 19 ianuarie 2022


Rezumat

Nivelul activităţilor de transport internaţional de mărfuri în majoritatea cazurilor depinde de tendinţele de dezvoltare a comerţului extern şi a tranzacţiilor economice internaţionale. Agenţii economici din Republica Moldova efectuează comerţ internaţional în formă de import şi export de mărfuri cu majoritatea ţărilor de pe toate continentele. Scopul cercetării este argumentarea influenţei transportului multimodal în dezvoltarea economiei naţionale. În baza rezultatelor obţinute s-a constatat că pe parcursul de 5 ani ţările principale de import ale Republicii Moldova au fost ţările Uniunii Europene şi ţările CSI, pentru care ponderile importului mediu constituie 44,25% şi 36,15% respectiv. Celelalte ţări asigură mai puţin de 20% din importul total. Deci principalele ţări de import pentru Republica Moldova sunt ţările din CSI şi din UE. În Republica Moldova, ramura transportului este una din cele mai rentabile, acest fapt este dovedit de datele statistice înregistrate în anii 2012-2016 în general pe ţară, transporturile şi comunicaţiile avînd o contribuţie considerabilă la formarea PIB-ului Din geografia comerţului extern al Republicii Moldova se formează diferite căi multimodale de transport a mărfurilor, atăt a celor de export, cît şi a celor de import. De menţionat, că care nu ar fi modurile de transport utilizate, unul din ele neapărat va fi transportul auto, cu care se va efectua cel piţin una din etapele de transportare. Din aceste considerente conchidem, că dezvoltarea relaţiilor economice internaţionale are un impact pozitiv asupra transporturilor rutier şi asigură o dezvoltare continuă a transportului auto. Deci transportul auto este unul din factorii principali care influenţiază asupra dezvoltării comerţului extern. Şi invers, volumele comerţului extern determină nivelul de dezvoltare a transportului auto. Convenabil superior altor tipuri de transport, transportul auto reprezintă principalul mod de transportare a mărfurilor în relaţiile comerciale ale Republicii Moldova cu celelalte ţări, dar şi în activităţile interne. Avînd o accesibilitate maximă, acest tip de transport este utilizat de majoritatea agenţilor economici. În Republica Moldova activează peste 1700 de întreprinderi de transport şi expediţie în transport auto, dintre care doar 421 sunt membre AITA. O mare parte din necesităţile de transportare a mărfurilor este asigurată prin intermediul întreprinderilor de expediţie. Astfel o bună parte din serviciile de transport se prestează nu direct între producător şi transportator, ci indirect, producătorul semnînd contract cu întreprinderea de expediţie, lucru ce influenţează calitatea serviciilor de transport auto. În concluzie, se observă că în Republica Moldova există două moduri de transport principale, şi anume, transportul auto şi feroviar. Dacă în transportul auto se va menţine acelaşi ritm de creştere, atunci pe viitor el va constitui principalul mod de transport, atît la nivel naţional, cît şi la nivel internaţional.