Impozitele – sursa de formare a veniturilor bugetului de stat
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
696 110
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-07 22:04
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
336.22(478) (23)
Venituri publice (478)
SM ISO690:2012
CEREVATÎI, Cristin. Impozitele – sursa de formare a veniturilor bugetului de stat. In: Tezele celei de-a : 70-a conferinţă ştiinţifică a studenţilor şi masteranzilor, 20 mai 2016, Chişinău. Chişinău: Universitatea Agrară, 2017, p. 94. ISBN 978-9975-64-283-5..
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Tezele celei de-a 2017
Conferința "Conferinţa ştiinţifică a studenţilor şi masteranzilor"
Chişinău, Moldova, 20 mai 2016

Impozitele – sursa de formare a veniturilor bugetului de stat

CZU: 336.22(478)

Pag. 94-94

Cerevatîi Cristin
 
Universitatea Agrară de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 19 ianuarie 2022


Rezumat

Actualitatea temei de cercetare este condiţionată de necesitatea estimării rolului pe care îl au impozitele în formarea veniturilor bugetare. Aşa cum sursa primordială şi majoritară de asigurare a statului cu finanţe în Republica Moldova sunt impozitele şi taxele fiscale, acestea au o influenţă directă asupra modificării volumului veniturilor bugetare. Scopul cercetărilor este elucidarea rolului impozitelor ca sursă de formare a veniturilor bugetului de stat. Pentru realizarea scopului propus au fost înaintate următoarele obiective: componenţa veniturilor pe anul 2016 şi 2017; determinarea ponderii majore în cadrul veniturilor totale; analiza fiecărui component. În prim-plan începem cu definirea noţiunii de impozite care reprezintă o formă de prelevare la dispoziţia statului cu titlu obligatoriu definitiv şi nerambursabil a unei părţi din veniturile sau averea persoanelor fizice şi juridice conform legislaţiei în vigoare (Codul Fiscal). Conform datelor analizate în anul 2016 veniturile totale ale bugetului de stat a constituit 29641603,1 mii lei, dintre care impozite şi taxe avînd ponderea cea mai mare - 88% din total venituri. După impozite şi taxe se clasifică Granturi primite - 7 % din veniturile totale. Acestea sunt urmate de alte venituri -5% din total venituri, urmată de Transferuri primite în cadrul bugetului public naţional - constituie un procent nesemnificativ. În anul 2017 veniturile s-au majorat si au constituit 32839162,2 mii lei. Deci cu o pondere majoră rămâne a fi impozite şi taxe de circa 86 %; urmată de granturi primite cu o pondere de 9 % din total venituri; alte venituri sunt la acelaşi nivel de 5% şi Transferuri primite în cadrul bugetului public naţional tot se menţin la acelaşi nivel. Astfel impozite şi taxe la rîndul lor sunt formate din: Impozit pe venit (4700400 mii lei pentru 2016 şi 4982200 pentru 2017); Impozite pe proprietate (53200 mii lei -2016 şi 57000 mii lei - 2017); Impozite şi taxe pe mărfuri şi servicii (19890512,6 mii lei - 2016 şi 21963746,6 mii lei - 2017); Taxa asupra comerţului exterior şi operaţiunilor externe (1427000 mii lei - 2016 şi 1265500 mii lei - 2017). Conform datelor prezentate anterior obţinem următoarele rezultate: ponderea cea mai mare îi revine la impozite şi taxe pe mărfuri şi servicii cu circa 67,10 % în 2016 şi 66,88 % în 2017 din totalul veniturilor bugetului de stat; (dintre care TVA şi accizele deţin cotele cele mai mari). Apoi urmează impozitul pe venit cu 15,86 % pentru 2016 şi 15,17 % pentru 2017 (ponderea cea mai mare din impozitul pe venitul persoanelor juridice). Cu o pondere de 4,81 % în 2016 şi 3,85% în 2017 sunt taxa asupra comerţului exterior şi operaţiunilor externe. Şi nu în ultimul rînd impozitul pe proprietate cu 0,18 % în 2016 şi 0,17 % în 2017. Cercetările au fost realizate la catedra Finanţe şi bănci. Au fost folosite următoarele metode: analiza şi sinteza. În baza rezultatelor obţinute s-a demonstrat că majoritatea veniturilor bugetului de stat sunt formate din impozite şi taxe. Rezultatele cercetărilor au permis formularea următoarelor concluzii şi recomandări: 1. În ţările în curs de dezvoltare sau de trecere la economia de piaţă, ponderea mai mare aparţine impozitelor indirecte deoarece colectarea acestora este mai simplă, iar baza de percepere a impozitelor directe este mai redusă din cauza sărăciei şi evaziunii fiscale. 2. Într-un sistem fiscal coerent şi funcţional din toate punctele de vedere, prin impozit trebuie să se urmarească deopotrivă stimularea activităţii şi producţiei deoarece acest lucru va duce la mărirea bazei de impozitare şi implicit a volumului încasărilor la bugetul de stat.