Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
818 9 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-01-15 15:18 |
SM ISO690:2012 TIPA, Violeta. Labirinturile puterii în viziune filmica. In: Intertext , 2011, nr. 3-4, pp. 81-91. ISSN 1857-3711. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Intertext | ||||||
Numărul 3-4 / 2011 / ISSN 1857-3711 /ISSNe 2345-1750 | ||||||
|
||||||
Pag. 81-91 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Tema puterii îşi găseşte expresie cinematografică nu numai în filme de ficţiune úi nonficţiune, dar şi în filmele de animaţie. De la apariţia animaţiei ca artă, ea se adresează la cele mai diverse aspecte ale puterii: lupta pentru putere (Microbii veseli, 1909, regie Émile Cohl; Epoca scaunului, 1978, Thomas Berdard), relaţia dintre artist şi putere (Mâna, 1966, Jiri Trnka), critica regimului totalitar (Ferma animalelor, 1954, John Halas, Labirintul, Jan Lenica) etc. După căderea regimului totalitarist şi în Republica Moldova au început să se realizeze filme cu tentă politică Lumea răsturnată (1988), Sub semnul întrebării (1988), Oaza (1990), Harta (1990), Optimistul (1991), Balada (1991). Un fenomen interesant ce trebuie menţionat, este filmul de animaţie Harta în regia Nataliei Sidorenco, o farsă politică care poate fi comparată cu filmul suprarealist Moartea stalinismului în Cehia, produs în acelaşi an 1990 de celebrul cineast Jan Shwankmayer. Ambele filme valorifică acelaşi subiect: istoria ţării prin prisma liderilor politici.
|
||||||
Cuvinte-cheie film politic, film de animaĠie, farsă politică, limbaj filmic, cenzura ideologică |
||||||
|