Labirinturile puterii în viziune filmica
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
818 9
Ultima descărcare din IBN:
2024-01-15 15:18
SM ISO690:2012
TIPA, Violeta. Labirinturile puterii în viziune filmica. In: Intertext , 2011, nr. 3-4, pp. 81-91. ISSN 1857-3711.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Intertext
Numărul 3-4 / 2011 / ISSN 1857-3711 /ISSNe 2345-1750

Labirinturile puterii în viziune filmica

Pag. 81-91

Tipa Violeta
 
Academia de Ştiinţe a Moldovei
 
 
Disponibil în IBN: 15 decembrie 2013


Rezumat

Tema puterii îşi găseşte expresie cinematografică nu numai în filme de ficţiune úi nonficţiune, dar şi în filmele de animaţie. De la apariţia animaţiei ca artă, ea se adresează la cele mai diverse aspecte ale puterii: lupta pentru putere (Microbii veseli, 1909, regie Émile Cohl; Epoca scaunului, 1978, Thomas Berdard), relaţia dintre artist şi putere (Mâna, 1966, Jiri Trnka), critica regimului totalitar (Ferma animalelor, 1954, John Halas, Labirintul, Jan Lenica) etc. După căderea regimului totalitarist şi în Republica Moldova au început să se realizeze filme cu tentă politică Lumea răsturnată (1988), Sub semnul întrebării (1988), Oaza (1990), Harta (1990), Optimistul (1991), Balada (1991). Un fenomen interesant ce trebuie menţionat, este filmul de animaţie Harta în regia Nataliei Sidorenco, o farsă politică care poate fi comparată cu filmul suprarealist Moartea stalinismului în Cehia, produs în acelaşi an 1990 de celebrul cineast Jan Shwankmayer. Ambele filme valorifică acelaşi subiect: istoria ţării prin prisma liderilor politici.

The theme of power finds its cinematographic expression not only in fiction and non-fiction movies, but also in cartoons. Since the animation has appeared as an art, it expresses different aspects of power: fight for power (Merry microbes, 1909, by Émile Cohl; The Seat Age, 1978, by Thomas Berdard), the relationship between the artist and the power (The Hand, 1966, by Jiri Trnka), the criticism of the totalitarian regime (Animal Farm, 1954, by John Halas, The Labyrinth, by Jan Lenica) etc. After the fall of the totalitarian regime, the Republic of Moldova as well began to produce movies with a political tempt, as The Overturned World (1988), Under the Question Mark (1988), Oasis (1990), The Map (1990), The Optimist (1991), The Ballad (1991). An interesting phenomenon that should be mentioned is the cartoon The Map by Natalia Sidorenko, a political farce that can be compared with the super-realist cartoon The Death of the Stalinism in the Czech Republic, produced in the same year of 1990 by the notorious Czech director Jan Swankmajer. Both cartoons valorize the same topic: the history of the country in the terms of political leaders.

Cuvinte-cheie
film politic, film de animaĠie, farsă politică, limbaj filmic,

cenzura ideologică