Serviciul de colectare a impozitelor și taxelor locale – organ cu atribuții de administrare fiscală
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
1211 101
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-13 17:20
SM ISO690:2012
VLAICU, Vlad. Serviciul de colectare a impozitelor și taxelor locale – organ cu atribuții de administrare fiscală. In: Integrare prin cercetare şi inovare.: Ştiinţe sociale , 10-11 noiembrie 2014, Chișinău. Chisinau, Republica Moldova: Universitatea de Stat din Moldova, 2014, Vol.2, R, SS, pp. 76-78.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Integrare prin cercetare şi inovare.
Vol.2, R, SS, 2014
Conferința "Integrare prin cercetare şi inovare"
Chișinău, Moldova, 10-11 noiembrie 2014

Serviciul de colectare a impozitelor și taxelor locale – organ cu atribuții de administrare fiscală


Pag. 76-78

Vlaicu Vlad
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 5 aprilie 2020


Rezumat

În cadrul primăriilor funcţionează serviciul de colectare a impozitelor şi taxelor locale (SCITL), acesta activând în baza art.156-160 ale Codului fiscal, a Regulamentului cu privire la serviciul de colectare a impozitelor şi taxelor locale din cadrul primăriei şi a Instrucţiunii privind modul de calculare, evidenţă şi achitare a impozitelor şi taxelor locale administrate de serviciul de colectare a impozitelor şi taxelor locale din cadrul primăriei. Aceste taxe în conformitate cu pct.4 al Regulamentului privind serviciul de colectare a impozitelor şi taxelor locale sunt impozitul funciar de la persoanele fizice (cetăţeni) şi gospodăriile ţărăneşti (de fermier); impozitul pe bunurile imobiliare de la persoanele fizice (cetăţeni); taxa pentru amenajarea teritoriului, percepută de la gospodăriile ţărăneşti (de fermier) şi contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii de la persoanele fizice. În conformitate cu pct.12 al Regulamentului menţionat anterior, SCITL are atribuţii legate de ţinerea evidenţei contribuabililor din acest teritoriu şi a obligaţiilor fiscale ale acestora, asigurarea stingerii obligaţiilor fiscale, popularizarea legislaţiei fiscale şi examinarea scrisorilor, cererilor şi reclamaţiile contribuabililor. Atribuţiile privind compensarea sau restituirea sumelor plătite în plus şi a sumelor care urmează a fi restituite, executarea silită a obligaţiilor fiscale şi tragerea la răspundere pentru încălcarea legislaţiei fiscale sunt exercitate, conform art.156 alin.(2) Codul fiscal, în comun cu organul fiscal. Funcţiile SCITL sunt exercitate prin intermediul perceptorilor fiscali, iar ca excepţie, de către secretarul sau de un alt funcţionar al primăriei, acesta însă neavând dreptul de a semna documente de casă. În procesul activităţii sale, serviciul de colectare a impozitelor şi taxelor are dreptul de a efectua controale asupra respectării legislaţiei fiscale; de a cere explicaţiile şi informaţiile de rigoare asupra problemei identificate în timpul controlului; de a aplica majorări de întârziere (penalităţi) cât şi de a încasa în numerar impozite, taxe, majorări de întârziere (penalităţi) şi/sau amenzi, se menţionează în art.157 al Codului fiscal. Alături de drepturile reglementate de Codul fiscal în pct.14 al Regulamentului privind serviciul de colectare a impozitelor şi taxelor locale, mai sunt prevăzute şi altele, cele mai importante fiind să deschidă şi să examineze, să sigileze, după caz, încăperile de producţie, depozitele, spaţiile comerciale şi alte locuri, cu excepţia domiciliului şi reşedinţei, folosite pentru obţinerea de venituri sau pentru întreţinerea obiectelor impozabile, altor obiecte şi documentelor; să controleze autenticitatea datelor din documentele de evidenţă şi din dările de seamă fiscale ale contribuabilului; să aibă acces la sistemul electronic de evidenţă contabilă al contribuabilului etc. Suplimentar la drepturile pe care le are SCITL, acesta împreună cu organul fiscal au dreptul să ridice de la contribuabil documente; să constate încălcările legislaţiei fiscale şi să aplice măsurile prevăzute de legislaţie; să intenteze în instanţele judecătoreşti acţiuni contra contribuabililor privind: anularea unor tranzacţii; anularea înregistrării întreprinderii sau organizaţiei; lichidarea întreprinderii sau organizaţiei toate acţiunile efectuându-se în cazurile prevăzute expres în pct.15 al Regulamentului. De asemenea SCITL împreună cu organul fiscal mai au dreptul să ceară şi să verifice lichidarea încălcării legislaţiei fiscale, să aplice, după caz, măsuri de constrângere; la estimarea obiectelor impozabile şi la calcularea impozitelor şi taxelor, să utilizeze metode şi surse directe şi indirecte; să efectueze executarea silită a obligaţiilor fiscale în modul stabilit de legislaţia fiscală; să sechestreze, în modul stabilit de lege, orice bun, cu excepţia celui care, în conformitate cu Codul fiscal şi cu alte acte legislative, nu este sechestrabil; să citeze la organul fiscal contribuabilul, persoana presupusă a fi subiectul impozitării, persoana cu funcţie de răspundere a contribuabilului, inclusiv responsabilul de evidenţa documentelor referitoare la persoana presupusă a fi subiectul impozitării pentru a depune mărturii, a prezenta documente şi informaţii în problema de interes pentru autoritatea fiscală, cu excepţia documentelor şi informaţiilor care, potrivit legii, constituie secret de stat; să prezinte organelor competente din alte state informaţii despre relaţiile contribuabililor străini cu cei autohtoni, fără acordul sau înştiinţarea acestora din urmă etc. În conformitate cu art.158 al Codului fiscal SCITL are un şir de obligaţii printre care ţinerea evidenţei contribuabililor, a impozitelor şi a penalităţilor fiscale; transferul la buget a sumelor încasate ca impozite, taxe, majorări de întârziere (penalităţi), amenzi; întocmirea avizelor de plată a obligaţiilor fiscale; distribuirea gratuită contribuabililor a formularelor tipizate de dări de seamă fiscale şi prezentarea lunară, nu mai târziu de data de 3 a fiecărei luni, organului fiscal dare de seamă privind impozitele şi taxele administrate.  În afară de obligaţiile menţionate anterior, Regulamentul privind serviciul de colectare a impozitelor şi taxelor locale, în pct.15 mai prevede şi altele, cele mai importante fiind: să acţioneze în strictă conformitate cu Constituţia Republicii Moldova, Codul fiscal şi alte acte normative; să trateze cu respect şi corect contribuabilul, reprezentantul acestuia, alţi participanţi la raporturile fiscale; să popularizeze legislaţia fiscală; să informeze contribuabilul, în cazurile prevăzute de legislaţia fiscală sau la solicitarea acestuia, despre drepturile şi obligaţiile lui; să informeze contribuabilul, la cerere, despre impozitele şi taxele în vigoare, despre modul şi termenele lor de achitare şi despre actele normative respective; să primească şi să înregistreze cereri, comunicări şi alte informaţii despre încălcările fiscale şi să le verifice, după caz; să examineze petiţiile, cererile şi reclamaţiile, în modul stabilit de legislaţie; să remită contribuabililor, conform legislaţiei fiscale, avizele de plată a obligaţiilor fiscale, precum şi deciziile emise etc. În cazul depistării încălcării legislaţiei fiscale, decizia de aplicare a sancţiunii se adoptă doar după coordonarea prealabilă cu primarul sau după caz pretorul. În cazul atribuţiilor exercitate în comun cu organul fiscal, decizia este emisă de conducerea organului fiscal după ce a fost coordonată cu primarul (pretorul), dacă primarul (pretorul) refuză să semneze decizia, aceasta capătă putere juridică din momentul semnării de către conducerea organului fiscal, care face înscrierea despre refuzul primarului (pretorului) de a o semna.