Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
1080 13 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-03-30 15:52 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
792.03 (51) |
Театр. Сценическое искусство. Драматические представления (539) |
SM ISO690:2012 GHILAŞ, Ana. Relaţia teatralitate – literaritate în discursul artistic. In: Arta , 2017, nr. 2(AAV), pp. 114-118. ISSN 2345-1181. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Arta | |||||||||
Numărul 2(AAV) / 2017 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136 | |||||||||
|
|||||||||
CZU: 792.03 | |||||||||
Pag. 114-118 | |||||||||
|
|||||||||
Descarcă PDF | |||||||||
Rezumat | |||||||||
În articol este abordată problema teatralitate – literaritate în discursul artistic, componente ce definesc specificul artei teatrale şi, totodată, esenţa sintetică a acesteia. Relaţia dintre textul dramatic scris şi spectacol se manifestă în relaţia dintre reprezentabilitatea, teatralitatea textului dramaturgic şi literaritatea acestuia ca scriitură. Din perspectivă diacronică, sunt prezentate concepte ale teatralităţii, precum şi cea de literaritate ca parte componentă a unui discurs dramaturgic, accentuându-se relaţia dintre scriitură şi discursul spectacular la nivel de structură şi formă artistică. Totodată, ca forme ale comunicării artistice şi ale poeticităţii, literaritatea, teatralitatea, dramaticitatea ş. a. se întâlnesc, „colaborează” nu doar în structura discursului dramaturgic şi al celui teatral, dar şi în cel narativ, liric, având diferite funcţionalităţi artistice. Elementele teatralităţii sunt realizate în textul dramaturgic sau în cel epic printr-o poeticitate specifică individualităţii creatoare, viziunii sale artistice, iar într-un discurs narativ teatralitatea poate fi înţeleasă ca predicţie, reguli ce modelează, încă din text, spectacolul. Arta realizării unei teatralităţi narative (la nivelul relaţiei diegesis – mimesis) în textul epic, prin diverse mijloace artistice şi mărci ale teatralităţii, demonstrează nu doar gândirea artistică, viziunea spectaculară a autorului, ci şi actualitatea abordării interferenţei artelor în demersul ştiinţific |
|||||||||
Cuvinte-cheie teatralitate, literaritate, reprezentare, interferența artelor, relatare, discurs dramaturgic, discurs narativ. |
|||||||||
|