În cautarea semnificatiei vietii: studiu corelational realizat pe un eşantion de adolescenti români
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
1408 118
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-25 20:27
SM ISO690:2012
PRUTEANU, Lavinia Maria, ROBU, Viorel. În cautarea semnificatiei vietii: studiu corelational realizat pe un eşantion de adolescenti români. In: The contemporary issues of the socio-humanistic sciences, Ed. 8, 8-9 decembrie 2017, Chişinău. Chişinău, 2018: "Print-Caro" SRL, 2017, Ediția 8, pp. 189-204. ISBN 978-9975-3168-9-7.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
The contemporary issues of the socio-humanistic sciences
Ediția 8, 2017
Conferința "Preocupări contemporane ale științelor socioumane"
8, Chişinău, Moldova, 8-9 decembrie 2017

În cautarea semnificatiei vietii: studiu corelational realizat pe un eşantion de adolescenti români

Searching for the meaning of life: a correlational study accomplished on a sample of romanian adolescents


Pag. 189-204

Pruteanu Lavinia Maria1, Robu Viorel2
 
1 Universitatea „Petre Andrei”, Iaşi ,
2 Universitatea „Vasile Alecsandri”, Bacău
 
 
Disponibil în IBN: 24 februarie 2020


Rezumat

Un factor important al stării de bine, evidențiat mai ales de modelele teoretice umanist-existențiale ale funcționării și dezvoltării individuale, este reprezentat de semnificația vieții pe care indivizii umani o percep. Mai multe investigații corelaționale și longitudinale s-au preocupat de legătura dintre semnificația vieții și indicatorii stării de bine. Adolescența reprezintă o perioadă critică a vieții datorită schimbărilor fizice, hormonale, comportamentale și psihosociale. Identificarea unei semnificații coerente a vieții este considerată un factor protectiv ce intervine în dezvoltarea unui adolescent. Acest studiu examinează rolul predictiv pe care semnificația vieții îl are în raport cu starea de bine subiectivă în rândul a 134 de adolescenți români. Ca metodă pentru colectarea datelor, au fost utilizate chestionare auto-administrate care au inclus itemi pentru semnificația vieții, orientarea către creșterea personală, deschiderea mentală (ca trăsătură dispozitională a personalității) și satisfacția globală față de viață. Treapta școlară, prezența semnificației vieții și orientarea către creșterea personală au fost predictori pozitivi ai satisfacției față de viață. Potrivit datelor analizei de regresie liniară multiplă, prezența semnificației vieții a explicat 4.45 % din varianța satisfacției globale față de viață. Luându-se în considerare aceste rezultate, semnificația vieții poate fi o variabilă de interes în cadrul programelor de consiliere psihologică destinate promovării stării de bine subiective și dezvoltării pozitive a adolescenților.

An important factor of well-being, highlighted particularly in humanistic-existential theoretical models of the individual functioning and development, is represented by the meaning of life which human individuals percieve. Several correlational and longitudinal investigations have been concerned about the the link between the meaning of life and indicators of well-being. Adolescence is a critical life period due to physical, hormonal, behavioral, and psychosocial changes. Searching for a coherent meaning of life has been proposed to be a protective factor in adolescent development. This study examines the predictive role which the meaning of life has in relation to the state of subjective well-being of 134 Romanian adolescents. Self-administered questionnaires were used as method of data collection including items of life meaning, personal growth initiative, mental openness (as dispositional trait of personality), and global life satisfaction. The school stage, presence of the meaning of life, and personal growth initiative were positive predictors of life satisfaction. According to multiple linear regression analysis, presence of the meaning of life accounts for 4.45% of the variance within global life satisfaction. Considering these results, the meaning of life can be a variable of interest in psychological counseling programs aimed to promote subjective well-being and positive development of adolescents.

Cuvinte-cheie
adolescenţi, semnificația vieții, orientare către creșterea personală, deschidere, satisfacție față de viață, analiză de regresie,

adolescents, meaning of life, personal growth initiative, openness, life satisfaction, Regression analysis