Mesajul profesorului universitar: clasic sau modern?
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
477 0
SM ISO690:2012
BOTNARI, Elena. Mesajul profesorului universitar: clasic sau modern? In: Abordarea prin competenţe a formării universitare: probleme, soluţii, perspective: Materialele Conferinţei Ştiinţifice Internaţionale consacrată aniversării a 65-a de la fondarea Universităţii de Stat „Alecu Russo” din Bălţi, 25 mai 2011, Bălți. Bălţi: Universitatea de Stat „Alecu Russo" din Bălţi, 2011, pp. 156-159. ISBN 978-9975-50-060-9 .
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Abordarea prin competenţe a formării universitare: probleme, soluţii, perspective 2011
Conferința "Abordarea prin competenţe a formării universitare: probleme, soluţii, perspective"
Bălți, Moldova, 25 mai 2011

Mesajul profesorului universitar: clasic sau modern?


Pag. 156-159

Botnari Elena
 
Universitatea de Stat „Alecu Russo” din Bălţi
 
 
Disponibil în IBN: 21 ianuarie 2020


Rezumat

Achiziţia cea mai valoroasă a unei instituţii superioare de învăţămînt este corpul profesoral-didactic. Care sînt exigenţele calitative înaintate faţă de actul de predare şi cum trebuie să fie mesajul profesorului universitar modern pentru a fi recepţionat de către student? În articol se insistă asupra păstrării cerinţelor clasice faţă de mesajul profesorului, după cum urmează: 1. cunoaşterea cu exactitate şi în detalii a obiectului predat; 2. cunoaşterea limbii materne şi capacitatea de folosire adecvată a limbii de către vorbitor; 3. privarea mesajului de orice minciună (dimensiunea etică a mesajului). Se face trimitere la sfaturile ilustrului orator şi jurist rus Anatolii Coni oferite lectorilor. Lecţia predată este un proces direct şi progresiv de cunoaştere, de configurare a mentalităţii ştiinţifice, este un proces creativ, avînd în vedere viabilitatea şi puterea cuvîntului vorbit faţă de cel scris. Condiţiile necesare pe care trebuie să le întrunească mesajul lectorului sînt: 1. captarea interesului auditorilor; 2. menţinerea interesului şi atenţiei auditorilor pînă la sfîrşitul discursului. Lectorul universitar va promova şi va valorifica în mesajul său cuvîntul viu, arta retorică, puterea şi atractivitatea minţii, simpleţea şi integritatea morală, dăruirea şi dragostea faţă de student, ghidarea studentului (educarea), armonia între formă (cuvînt) şi conţinut (gîndire). 

The most valuable acquisition of an institution of higher education is its teaching staff. What are the requirements to the quality of the teaching act and how should the message of the modern university professor be so that the student could receive it?This article supports the idea of maintaining the classic requirements concerning the teacher’s message, as for example the following: 1. exact and detailed knowledge of the subject he/she teaches; 2. good knowledge of the mother tongue and the ability of an adequate usage of the language by the speaker; 3. a fair message that would exclude any lies (the ethical dimension of the speaker’s message). This article makes reference to the famous Russian orator and jurist Anatoly Cony’s advice, offered to lecturers. The lesson is a direct and progressive process of acquiring knowledge, of scientific mentality configuration; it is a creative process, as the spoken word has more viability and power than the written one. The lecturer’s message should conform to the following conditions: 1. it should capture the listener’s interest and 2. it should maintain his/her interest and attention to the end of the speech. The university lecturer will promote and value in his message the live word, the art of rhetoric, the power of the mind,  the moral simplicity and integrity, the love and dedication to the student, the guidance of the student towards education, the harmony between form (the word) and content (the thought).

Cuvinte-cheie
profesor universitar, profesor modern, mesajul profesorului, mesaj clasic, discursul profesorului, calitatea predării, exigenţe calitative ale predării,

university teacher, modern teacher, teacher’s message, classical message, teacher’s discourse, teaching quality, teaching quality requirements