Imaginile Chișinăului în literatura străinilor la începutul secolului al XX-lea
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
636 12
Ultima descărcare din IBN:
2023-10-10 02:15
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
82-94:908(478-25) (2)
Literatură (3495)
Monografii regionale. Studiul unei localități (84)
SM ISO690:2012
GRATI, Aliona. Imaginile Chișinăului în literatura străinilor la începutul secolului al XX-lea. In: Studii culturale: . Zilele europene ale patrimoniului cultural, Ed. 1, 26 septembrie 2019, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Tipografia "Primex-Com", 2019, Ediția 1, p. 27. ISBN 978-9975-3358-0-5.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studii culturale
Ediția 1, 2019
Simpozionul "Simpozionul naţional de studii culturale"
1, Chişinău, Moldova, 26 septembrie 2019

Imaginile Chișinăului în literatura străinilor la începutul secolului al XX-lea

CZU: 82-94:908(478-25)

Pag. 27-27

Grati Aliona
 
Biblioteca Municipală „B.P.Hasdeu“
 
 
Disponibil în IBN: 10 ianuarie 2020


Rezumat

Publicațiile literare din Basarabia, dar și din Occident de la începutul secolului trecut, mai ales începând cu momentul în care frontiera Europei se extinde până la Nistru, suscitând interesul vesticilor pentru un spațiu nou necunoscut, furnizează un volum mare de prezentări ale orașului Chișinău. Prin grila metodologiei pentru care am optat (imagologie literară) vor trece doar expresiile literare ale acestui depozit. Vom decupa din spațiul tipografic disponibil doar contribuțiile străinilor orașului, adică ale scriitorilor care au fost în trecere sau au șezut aici o vreme și, la plecare, au luat cu ei povești despre frumusețea și mizeria lui. Mai ales că imagologia străinilor s-a dovedit a fi mai convingătoare și mai rezistentă în timp. Grație colecționarilor și inventatorilor de povești, urbea din inima Basarabiei și-a suprapus treptat stratului fizic real, unul ficțional îmbogățitor. Puterea ficțiunii de a modela orașul real este enormă și nu trebuie neglijată. Scriitorii au capacitatea de a-l transforma în topos literar, adică îl pot înzestra cu calități mai mult sau mai puțin corespunzând realității, dar care, în virtutea forței afective și transfiguratoare a plăsmuirii, se vor fixa mai lesne în memoria individului. Adesea proiecțiile literare pun în umbră detaliul edilitar în favoarea imaginii fantasmagorice, mistificatoare, care îi vor asigura localității nemurirea fizică.