Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
1949 68 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-04-09 10:57 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
377(478) (5) |
Învățământ specializat/de specialitate. Învățământ tehnic, profesional. Școli, institute, colegii profesionale/tehnice. Politehnici. Școli de meserii (273) |
SM ISO690:2012 GÎNCU, Silviu, MOLDOVANU, Radu. Implementation of dual vocational educational and training (VET) în Republic of Moldova. In: Univers Pedagogic, 2019, nr. 3(63), pp. 34-44. ISSN 1811-5470. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.3519751 |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Univers Pedagogic | ||||||
Numărul 3(63) / 2019 / ISSN 1811-5470 | ||||||
|
||||||
DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.3519751 | ||||||
CZU: 377(478) | ||||||
Pag. 34-44 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Implementarea învățământului dual în Republica Moldova [14] a început în anul 2014, la inițiativa unei companii private și a unei școli profesionale. Pe parcursul următorilor ani, sistemul dual s-a extins gradual. La momentul actual, în cadrul învățământului dual activează 24 de instituții de învățământ profesional tehnic și 85 de agenți economici. Începând cu anul de studii 2018-2019, formarea profesională tehnică duală se desfășoară în cadrul: - programelor de formare profesională tehnică secundară; - programelor de formare profesională tehnică postsecundară; - programelor de formare profesională tehnică postsecundară nonterțiară. Cadrul normativ cu privire la organizarea și funcționarea învățământului dual este reglementat prin Hotărârea de Guvern nr. 70/2018 [4], care stabilește mecanismul de organizare a programelor de formare profesională tehnică prin învățământ dual. În baza acestor prevederi, învățământul dual este de init ca o formă alternativă de organizare a învățământului profesional tehnic, care presupune instruirea în cadrul unei instituții de învățământ profesional tehnic și al unui agent economic, cu utilizarea mijloacelor acestora, în scopul obținerii de cunoștințe, deprinderi și competențe pentru cali icări profesionale de nivel 3 ISCED, 4 ISCED și 5 ISCED, conform Cadrului Național al Cali icărilor din Republica Moldova. Obiectivul principal al acestei cercetări este de a prezenta experiența Republicii Moldova în domeniul implementării învățământului dual, începând cu 2014 și până în prezent, în special, pe componenta implicării directe a agenților economici în procesul de instruire, cu scopul formării viitorilor specialiști pentru piața muncii. |
||||||
Cuvinte-cheie învățământ profesional tehnic, învățământ dual, dialog social, parteneriate, centre de excelență, Comitete Sectoriale, sector privat, cadrul național al califiicărilor, Professional education and training, dual vocational education and training, social dialogue, Centres of Excellence, Sectorial Committees, private sector, partnerships, National Qualiications Framework |
||||||
|
Dublin Core Export
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?> <oai_dc:dc xmlns:dc='http://purl.org/dc/elements/1.1/' xmlns:oai_dc='http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc/' xmlns:xsi='http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance' xsi:schemaLocation='http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc/ http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc.xsd'> <dc:creator>Gîncu, S.I.</dc:creator> <dc:creator>Moldovanu, R.</dc:creator> <dc:date>2019-11-16</dc:date> <dc:description xml:lang='ro'><p>Implementarea învățământului dual în Republica Moldova [14] a început în anul 2014, la inițiativa unei companii private și a unei școli profesionale. Pe parcursul următorilor ani, sistemul dual s-a extins gradual. La momentul actual, în cadrul învățământului dual activează 24 de instituții de învățământ profesional tehnic și 85 de agenți economici. Începând cu anul de studii 2018-2019, formarea profesională tehnică duală se desfășoară în cadrul: - programelor de formare profesională tehnică secundară; - programelor de formare profesională tehnică postsecundară; - programelor de formare profesională tehnică postsecundară nonterțiară. Cadrul normativ cu privire la organizarea și funcționarea învățământului dual este reglementat prin Hotărârea de Guvern nr. 70/2018 [4], care stabilește mecanismul de organizare a programelor de formare profesională tehnică prin învățământ dual. În baza acestor prevederi, învățământul dual este de init ca o formă alternativă de organizare a învățământului profesional tehnic, care presupune instruirea în cadrul unei instituții de învățământ profesional tehnic și al unui agent economic, cu utilizarea mijloacelor acestora, în scopul obținerii de cunoștințe, deprinderi și competențe pentru cali icări profesionale de nivel 3 ISCED, 4 ISCED și 5 ISCED, conform Cadrului Național al Cali icărilor din Republica Moldova. Obiectivul principal al acestei cercetări este de a prezenta experiența Republicii Moldova în domeniul implementării învățământului dual, începând cu 2014 și până în prezent, în special, pe componenta implicării directe a agenților economici în procesul de instruire, cu scopul formării viitorilor specialiști pentru piața muncii.</p></dc:description> <dc:description xml:lang='en'><p>The implementation of dual VET in Republic of Moldova [14] started in 2014 at t he initiative of one private company and one professional school. During the following years, the dual VET system has extended gradually. As of today, it involves a number of 24 schools and 85 private companies. Starting from 2018-2019, the professional training through Dual VET takes place within: - secondary technical and vocational training programs; - post-secondary technical and vocational training programs; - post-secondary non-tertiary technical and vocational training programs. The legal and normative framework is approved through the Government Decision no.70/2018 [4] which describes the organization of technical training programs through dual education. According to this normative act, the Dual VET is the alternative form of organization of technical training programs within VET institutions and companies, using the resources of both entities in order to provide the knowledge, skills and competencies for professional qualiications of ISCED, levels 3, 4 and 5, based on the National Qualiication Framework of Moldova. The general objective of the research is to present and share the Moldovan experience, since 2014 until present, concerning the professional and vocational training, with the direct involvement of private companies in the training process of future specialists for the labour market.</p></dc:description> <dc:identifier>10.5281/zenodo.3519751</dc:identifier> <dc:source>Univers Pedagogic 63 (3) 34-44</dc:source> <dc:subject>învățământ profesional tehnic</dc:subject> <dc:subject>învățământ dual</dc:subject> <dc:subject>dialog social</dc:subject> <dc:subject>parteneriate</dc:subject> <dc:subject>centre de excelență</dc:subject> <dc:subject>Comitete Sectoriale</dc:subject> <dc:subject>sector privat</dc:subject> <dc:subject>cadrul național al califiicărilor</dc:subject> <dc:subject>Professional education and training</dc:subject> <dc:subject>dual vocational education and training</dc:subject> <dc:subject>social dialogue</dc:subject> <dc:subject>Centres of Excellence</dc:subject> <dc:subject>Sectorial Committees</dc:subject> <dc:subject>private sector</dc:subject> <dc:subject>partnerships</dc:subject> <dc:subject>National Qualiications Framework</dc:subject> <dc:title>Implementation of dual vocational educational and training (VET) în Republic of Moldova</dc:title> <dc:type>info:eu-repo/semantics/article</dc:type> </oai_dc:dc>