Avantajele și dezavantajele auditului intern în entitățile publice
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
2725 174
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-23 11:47
SM ISO690:2012
SECRIERU, Vasile. Avantajele și dezavantajele auditului intern în entitățile publice. In: Integrare prin cercetare și inovare.: Ştiinţe socioumanistice, 28-29 septembrie 2016, Chișinău. Chisinau, Republica Moldova: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2016, Vol.2, R, SSU, pp. 164-167. ISBN 978-9975-71-818-9.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Integrare prin cercetare și inovare.
Vol.2, R, SSU, 2016
Conferința "Integrare prin cercetare și inovare"
Chișinău, Moldova, 28-29 septembrie 2016

Avantajele și dezavantajele auditului intern în entitățile publice


Pag. 164-167

Secrieru Vasile
 
 
 
Disponibil în IBN: 22 aprilie 2019


Rezumat

Funcția de audit intern reprezintă un element de bază al bunei guvernări în sectorul public. Auditul intern și auditul extern, reprezentate în RM de Curtea de Conturi, sunt activități care se completează reciproc, de aici reiese importanța interacțiunii eficiente dintre acestea. Astfel, pe de о parte, auditul intern reprezintă un sprijin pentru auditul extern, deoarece acolo unde există funcția de audit intern, auditorul extern este în mod natural înclinat să pornească în auditare de la constatările și recomandările auditului intern. Pe de altă parte, auditul extern reprezintă un suport pentru auditul intern, având în vedere că acolo unde un profesionist și-a exercitat meseria, avem un control mai bun și un element profesional de comparație. Auditorul intern poate ajunge să profite de pe urma unor lucrări ale auditului extern pentru a-și formula recomandările și a-și susține concluziile [1, p.180]. Activitatea de audit intern se bazează pe următoarele principii:  independență;  integritate;  obiectivitate;  competență profesională;  confidențialitate;  respectarea standardelor profesionale [2]. Implementarea auditului intern în sectorul public din Republica Moldova prezintă un șir de avantaje și dezavantaje. Avantajele de bază sunt următoarele: • funcția de audit intern reprezintă un element de bază al bunei guvernări – activitatea de audit intern ajută managerul entității să-și atingă obiectivele prin elaborarea și introducerea unei abordări strategice sistematice, standardizate și disciplinate, utilizată pentru evaluarea independentă și raportarea privind eficacitatea sistemului MFC, inclusiv a managementului riscurilor, cu scopul îmbunătățirii generale a proceselor de guvernare; • ajută atât entitatea în ansamblu, cât și structurile sale prin opinii și recomandări – rolul auditului intern este de a oferi asigurări cu privire la funcționarea adecvată a sistemelor manageriale, precum și de a oferi recomandări pentru îmbunătățirea acestora; prin urmare, comunicarea corespunzătoare a constatărilor și recomandărilor de audit este esențială pentru a asigura că funcția de audit intern aduce о valoare adăugată entității publice; • promovează un mediu de control adecvat întru realizarea unui management eficient și eficace în cadrul entității – natura activității de audit intern se definește printr-o abordare sistematică și metodică de evaluare și îmbunătățire a proceselor de management al riscurilor, de control și al guvernării, precum și prin nivelul de calitate atins în exercitarea atribuțiilor de activitate; • oferirea unui sprijin eficient managerilor în atingerea succesului — prin care crește responsabilitatea managerială și rezidă în răspundere pentru realizarea obiectivului general prin economicitate, eficiență a activităților în conformitate cu legea și reglementările interne; • ajută entitatea publică să-și îndeplinească obiectivele propuse – о activitate eficace de audit intern va avea о contribuție semnificativă la reducerea nivelului de risc financiar, care este inerent tuturor entităților, indiferent de domeniul, locația sau dimensiunea acestora; • oferă managerului entității siguranța că procedurile de control intern există și funcționează – obiectivul evaluării proceselor de management al riscurilor, de control și al guvernării este de a oferi о asigurare rezonabilă că acestea funcționează după cum s-a prevăzut și că vor permite entității publice să-și atingă obiectivele; • ajută conducerea, în calitate de consultant, în administrarea entității publice – auditul intern efectuează și misiuni de consiliere, care constituie activități cu caracter consultativ și sunt desfășurate la solicitarea specifică din partea beneficiarului misiunii de consiliere; • este о soluție ce oferă posibilitatea optimizării resurselor entității publice – în urma recomandărilor de audit oferite pot fi optimizate resursele, dar nu în detrimentul calității și oricum decizia finală îi aparține managerului, deoarece auditorul intern doar recomandă; • îmbunătățeste calitatea managementului prin oferirea consultațiilor în procesul adoptării deciziilor – opinia auditorului intern poate ajuta managerul entității să ia о anumită decizie corectă din punctul de vedere al cost-eficienței; • oferă instituțiilor о asigurare, precum că în entitatea publică există un sistem de evaluare diagnostică a procedurilor de control intern – prin evaluările permanente pe care le face auditorul intern, managerul entității publice este asigurat că sistemul de control intern este funcțional. Pe lângă avantajele enumerate supra, menționăm și unele dezavantaje sau puncte slabe ale implementării auditului intern în entitățile publice din Republica Moldova: - neconștientizarea din partea unităților auditate a beneficiilor auditului intern – auditul intern este privit ca un element de pedeapsă dar nu ca unul de ajutor, pentru a fi uşoară munca, deoarece mai persistă elementul de teamă – să nu fie pedepsit; - abordare nedefinită de dezvoltare profesională continuă a auditorilor interni – în prezent nu este elaborată niciо strategie de dezvoltare profesională continuă a auditorilor interni, iar instruirile au loc haotic și neregulat; - comunicare insuficientă/necorespunzătoare cu părțile interesate — comunicarea este parte la toate etapele efectuării misiunii de audit și de ea depinde calitatea raportului de audit, cu părere de rău ea este insuficientă. Ținând cont de tendințele actuale de dezvoltare a auditului intern în sectorul public, formulăm principalele concluzii și recomandări:  Activitatea de audit intern din sectorul public din ultima perioadă s-a caracterizat prin continuarea procesului de consolidare a funcției de audit și de îmbunătățire a metodologiei de audit. Consolidarea funcției de audit intern a înregistrat progrese, în general, în ceea ce privește realizarea misiunilor de audit intern.  Republica Moldova nu este unica țară care tinde să implementeze conceptul controlului financiar public intern. Conform practicilor altor țări, implementarea acestuia durează, în mod normal, între 7 și 10 ani. Pentru implementarea totală, completă a controlului financiar public intern este necesară о modificare fundamentală a culturii administrative și aceasta nu poate fi realizată în termen scurt.