Swimming Lesson in “Physical Education and Sport” Discipline for First-Year Students in the Higher Education of other Profiles
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
550 0
SM ISO690:2012
SIMA, Elena-Diana. Swimming Lesson in “Physical Education and Sport” Discipline for First-Year Students in the Higher Education of other Profiles. In: 4th Central and Eastern European LUMEN International Scientific Conference on Education, Sport and Health, 29-30 septembrie 2017, Iași. Iași, România: LUMEN Conference Center, 2017, pp. 240-243.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
4th Central and Eastern European LUMEN International Scientific Conference on Education, Sport and Health 2017
Conferința "4th Central and Eastern European LUMEN International Scientific Conference on Education, Sport and Health"
Iași, Romania, 29-30 septembrie 2017

Swimming Lesson in “Physical Education and Sport” Discipline for First-Year Students in the Higher Education of other Profiles


Pag. 240-243

Sima Elena-Diana
 
University of Medicine and Pharmacy “Carol Davilla”, Bucharest
 
 
Disponibil în IBN: 29 decembrie 2018


Rezumat

The main purpose of this paper is to highlight the muscle strength influence on movement amelioration in aquatic environment in the swimming styles practiced in the “Physical Education and Sport” discipline for first-year students in the higher education of other profiles. Research methods used: bibliographic study of specialized literature, pedagogical observation, pedagogical experiment, method of tests, statistical-mathematical method and graphical representation method. This scientific approach led to the organization of an experimental study conducted in „Carol Davila” University of Medicine and Pharmacy of Bucharest during the academic year 2016-2017. The subjects of the research were the first-year students (149 students - 61 from the Faculty of Dentistry and 88 from General Medicine), in the discipline of Physical Education and Sport. The swimming lessons aimed at improving the muscle strength level during the test events focused on arms, abdominal and legs muscles strength. These exercises were used in each class while working off-water with the students. The on-water training used exercises for learning and improving the chosen swimming styles (freestyle, breaststroke and backstroke), the start technique, turns technique, the work of arms and legs and their coordination with breathing. The study results highlight the a development of arms, abdomen and legs muscle strength in both girls and boys – subjects of the study, the attendance at classes, the participation in sports activities and the final grade. The effective use of exercises for muscle strength development in the off-water training within the swimming lessons in the “Physical Education and Sport” discipline for first-year students contributed to movement development in aquatic environment in the chosen swimming styles and to successful participation in competitions.

Acestă lucrare are ca scop principal evidenţierea influenţei forţei musculare asupra perfecţionării deplasării în mediul acvatic la procedeelor de înot alese la disciplina educaţie fizică şi sport pentru studenţii anului I din învăţământul superior de neprofil. Metodele de cercetare folosite: studiul bibliografic al literaturii de specialitate, observaţia pedagogică, experimentul pedagogic, metoda testelor, metodele statistico-matematică şi a reprezentării grafice. Acest demers ştiinţific a condus la organizarea unui studiu experimental în cadrul Universităţii de Medicină şi Farmacie „Carol Davila” din Bucureşti, în perioada anului universitar 2016-2017. Subiecţii cercetării au fost studenţii anului I, în număr de 149 (61 de la facultatea de Medicină Dentară şi 88 – Medicină Generală), la disciplina de educaţie fizică şi sport. În cadrul lecţiilor de înot s-a urmărit îmbunătăţirea nivelului forţei musculare la probele de control privind forţa musculaturii braţelor, abdominale şi a picioarelor. Aceste exerciţii au fost folosite în fiecare lecţie în lucrul cu studenţii pe uscat iar la lucrul în apă s-au folosit exerciii pentru învăţarea şi perfecţionarea procedeelor de înot alese (liber, bras şi spate) şi aprecierea tehnicii startului şi a întoarcerilor, lucrul  braţelor şi al picioarelor şi coordonării acestora cu respiraţia. Rezultatele studiului scot în evidenţă nivelul dezvoltării forţei musculare a braţelor, abdominale şi a picioarelor atât la fete, cât şi la băieţii aflaţi în studiu, prezenţa la ore, participarea la activităţile sportive şi nota finală. Folosirea eficientă a exerciţiilor pentru dezvoltarea forţei musculare în lucrul pe uscat din cadrul lecţiilor de înot la disciplina educaţie fizică şi sport pentru studenţii anului I, a contribuit la perfecţionarea deplasării în mediul acvatic la procedeele de înot alese şi participarea cu succes în concursuri.

Cuvinte-cheie
swimming, performance, test events, Strength, learning