Evoluţia figurativului din pictrua moldovenească in perioada 1952-1960
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
586 7
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-06 17:35
SM ISO690:2012
PLATON, Liliana. Evoluţia figurativului din pictrua moldovenească in perioada 1952-1960. In: Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare, Ed. 10, 30-31 mai 2018, Chișinău. Chișinău: Institutul Patrimoniului Cultural, 2018, Ediția 10, p. 169. ISBN 978-9975-84-063-7.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare
Ediția 10, 2018
Conferința "Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare"
10, Chișinău, Moldova, 30-31 mai 2018

Evoluţia figurativului din pictrua moldovenească in perioada 1952-1960


Pag. 169-169

Platon Liliana
 
Universitatea Tehnică a Moldovei
 
 
Disponibil în IBN: 12 iunie 2018



Teza

Figurativul in pictura moldovenească manifestă funcţii de importanţă majoră, atat de formalizare a structurii compoziţionale, cat şi de asigurare a interpretării ideii semantice in tablou. In primii ani postbelici, figurativul este profund concentrat pe corespunderea adecvată cu datele obiective ale realităţii, raportate deseori mimetic in imaginea plastică, iar de la inceputul deceniului VI (1952) manifestă o evoluţie specifică. Fiind condiţionat de o serie de formulări ideologico-conceptuale, destul de severe, figurativul recurge la schimbări stilistico-plastice, evidente prin dirijarea mijloacelor de expresie şi prin intenţia de structuralizare compoziţională. In cadrul acestor intenţii se intrevăd noi modalităţi de reprezentare a imaginii, caracterul cărora se bazează pe corespunderea cu realitatea senzorială. Prin intermediul noilor viziuni, forma plastică tinde la o surprinrede a trăsăturilor de catacter şi a particularităţilor tipologice, oglindind treptat şi valenţe ale chipului naţional. Această soluţie plastică inlesneşte atat reflectarea realităţii obiective prin imaginile percptive ale artistului, cat şi opiniile subiective prin imaginaţia creativă, sugerand unele semnificaţii plastice, care completează şi lărgesc conţinutul informativ al operei. Prin intervenţia subiectivă a artistului se amplifică conţinutul mesajului semantic, propunand o interpretare polivalentă a subiectelor propuse, in cadrul cărora se promovează calităţile introspective ale figurilor şi profunzimea trăirilor afectiv-emoţionale. Totodată, se diversifică posibilităţile de soluţionare artistică a imaginii prin intermediul mijloacelor factural-plastice, care enunţă valori semnificative ce contribuie la reprezentarea mai vastă a realităţii. Rezultatul acestor implementări se intrevăd parţial in ideile plastice care au fost practicate vast in RSSM in preajma anului 1960.