Viziunile estetice ale lui Leonid Cemortan
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
553 1
Ultima descărcare din IBN:
2019-08-26 16:54
SM ISO690:2012
KOROLIOVA, Elfrida. Viziunile estetice ale lui Leonid Cemortan. In: Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare, Ed. 10, 30-31 mai 2018, Chișinău. Chișinău: Institutul Patrimoniului Cultural, 2018, Ediția 10, p. 151. ISBN 978-9975-84-063-7.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare
Ediția 10, 2018
Conferința "Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare"
10, Chișinău, Moldova, 30-31 mai 2018

Viziunile estetice ale lui Leonid Cemortan


Pag. 151-151

Koroliova Elfrida
 
Institutul Patrimoniului Cultural al AŞM
 
 
Disponibil în IBN: 12 iunie 2018



Teza

In aprecierea spectacolului teatral, cercetătorul Leonid Cemortan se bazează pe principiile esteticii ca ştiinţă despre frumos, ca filosofie a artelor frumoase, care determină criteriile judecăţii de valoare in sfera artistică, relaţia spectacolelor teatrale cu realitatea şi cu adevărul. Viziunile sale estetice asupra acestui fenomen cultural constituie cheia spre deschiderea semnificaţiilor spectacolelor. In monografii, articole teoretice, in recenzii la spectacole, L. Cemortan dezvăluie sensul lor. In aprecierile sale, el se sprijină pe categoriile tragicului, comicului, ale dramei, utilizează conceptele de sublim, ideal, imagine, adevăr, realism. Viziunile estetice ale lui L. Cemortan sunt exprimate mai amplu in relevarea semnificaţiilor spectacolelor „Sanzeana şi Pepelea”, „Ovidiu” de V. Alecsandri, „Casa mare” de I. Druţă, „Regele Lear” de W. Shakespeare in montarea lui V. Gherlac; „Roata vremii” de A. Lupan, „Păsările tinereţii noastre” de I. Druţă in montarea lui V. Cupcea; „Revizorul” de N. Gogol in montarea lui V. Cupcea şi A. Băleanu; „Solo pentru orologii” de O. Zagradnic, „Azilul de noapte” de M. Gorki, „Romeo şi Julieta” de W. Shakespeare, „Ciocarlia” de J. Anouilh in montarea lui A. Băleanu; „Doina” de I. Druţă in montarea lui S. I. Şcurea; „Tata”, „Abecedarul”, „Pomul vieţii” de D. Matcovschi in montarea lui V. Apostol. Leonid Cemortan a criticat Teatrul Muzical-Dramatic „A. S. Puşkin” din anii 1980 pentru lipsa unui program estetic clar definiit. El afirma că teatrul trebuie să indeplinească o misiune estetică, să imbogăţească spiritual oamenii, să contribuie la dezvoltarea culturii naţionale, să stimuleze gandirea socială şi să amplifice astfel importanţa lui socială.