Muzica corală spirituală din Republica Moldova în anii 1990:  racordări la experienţe stilistice mondiale moderne
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
699 6
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-23 14:51
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
783.2(478)”1990” (1)
Muzică bisericească. Muzică sacră. Muzică religioasă (132)
SM ISO690:2012
NAGACEVSCHI, Elena. Muzica corală spirituală din Republica Moldova în anii 1990:  racordări la experienţe stilistice mondiale moderne. In: Arta , 2017, nr. 2(AAV), pp. 41-46. ISSN 2345-1181.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 2(AAV) / 2017 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Muzica corală spirituală din Republica Moldova în anii 1990:  racordări la experienţe stilistice mondiale moderne

The spiritual choral music of the Republic of Moldova in the 1990s: connections to modern world stylistic experiences

CZU: 783.2(478)”1990”

Pag. 41-46

Nagacevschi Elena
 
Institutul Patrimoniului Cultural al AŞM
 
 
Disponibil în IBN: 29 decembrie 2017


Rezumat

Articolul este închinat renaşterii genurilor bisericeşti şi spirituale de concert în creaţia componistică corală din Republica Moldova în anii 1990–2000. În muzica corală mondială contemporană a fost marcat interesul compozitorilor pentru genurile religioase. Mulţi novatori de orientări stilistice diferite apelează la componenţe plurivocale de interpreţi doar pentru a aborda imagini şi genuri bisericeşti, cele laice rămânându-le străine. În Republica Moldova, după o perioadă de prohibire, se înregistrează procese similare. Atât în creaţia autorilor-dirijori de coruri, cât şi în pieselele compozitorilor-simfonişti care au cercetat polifonia corală, s-a consemnat un interes deosebit pentru explorarea genurilor şi stilurilor bisericeşti. Autoarea examinează influenţa tendinţelor stilistice din Europa şi America secolului al XX-lea, de la avangardism la postmodernism, şi cea a tradiţiilor muzicii bisericeşti bizantine şi a artei corale vest-europene din secolele XIII–XIX, asupra cugetării compozitorilor în etapa enunţată a evoluţiei muzicii corale naţionale. Sunt luate în considerare fenomenele similare din cultura ţărilor de care Moldova este tradiţional afiliată: Rusia şi România.

The article is dedicated to the revival of ecclesiastical and spiritual genres of concert in the choral works of the composers of the Republic of Moldova in the years 1990–2000. Some of the contemporary composers around the world have shown a significant interest for composing religious music. However, some of the innovators of modern religious music choose to create polyphonic compositions exclusively in church music genres and remain oblivious of the multitude of the modern secular musical genres. After a period of prohibition, similar processes are also recorded in the Republic of Moldova. The acute interest for exploring the church music genres and styles was demonstrated by the composers of choral music and also by the composers-symphonists that were eager to explore vocal polyphony. The author examines the influence of the stylistic trends in Europe and America of the XX century, from avant-garde to postmodernism, and the traditions of Byzantine church music and Western- European choral art of the XIII–XIX centuries, on the composers’ reflections on the evolution of the national choral music at the mentioned stage. Similar phenomena in the culture of the countries, to which Moldova is traditionally affiliated to – Russia and Romania, are taken into account.

Cuvinte-cheie
creaţie corală,

tendinţe stilistice moderne, genuri corale bisericeşti, genuri corale spirituale de concert, tradiţiile muzicii bisericeşti bizantine, arta corală vest-europeană, evoluţia muzicii corale naţionale.