Strategii de proiectare didactică III. Strategia gîndirii critice
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
770 26
Ultima descărcare din IBN:
2023-12-09 20:54
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
37.02 (1327)
Probleme generale de didactică și metodică (1215)
SM ISO690:2012
CARTALEANU, Tatiana. Strategii de proiectare didactică III. Strategia gîndirii critice. In: Revista Didactica Pro…, revistă de teorie şi practică educaţională, 2015, nr. 2(90), pp. 16-21. ISSN 1810-6455.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Revista Didactica Pro…, revistă de teorie şi practică educaţională
Numărul 2(90) / 2015 / ISSN 1810-6455

Strategii de proiectare didactică III. Strategia gîndirii critice
CZU: 37.02

Pag. 16-21

Cartaleanu Tatiana
 
Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău
 
 
Disponibil în IBN: 8 august 2017


Rezumat

Articolul încheie un bloc de trei publicaţii consecutive, scrise cu intenţia de a prezenta strategiile moderne de proiectare didactică. Strategia este cunoscută în republică datorită promovării plenare a proiectului LSDGC, este reflectată în documentele curriculare la toate materiile de studiu şi a fost asigurată prin numeroase publicaţii elaborate la Centru Educaţional PRO DIDACTICA. Strategia are două exigenţe: transparenţa, care presupune metacogniţia, înţelegerea şi monitorizarea propriului proces de învăţare de către cei care se implică în activităţi, şi sistematizarea, care necesită consecvenţă, exersare, repetare pînă la automatism. După ce sînt raportate la cele patru etape obligatorii ale strategiei – evocarea, realizarea sensului, reflecţia şi extinderea – tehnicile sînt prezentate într-un tabel care îi sugerează profesorului cu ce obiectiv pot fi aplicate şi care este succesivitatea asimilării lor. Deşi se referă în mod expres la predarea integrată a limbii şi literaturii române, cu cele trei domenii – Textul literar şi nonliterar; Practica raţională şi funcţională a limbii; Cultura comunicării – sugestiile sînt aplicabile şi pentru proiectarea în cadrul altor discipline şcolare, dacă profesorul formează şi valorifică aceleaşi competenţe transdisciplinare: capacitatea de a citi orice text; capacitatea de a susţine o discuţie; capacitatea de a produce un text.

This is the conclusive article in a cycle of three pieces written about modern strategies of didactic planning. The Critical Thinking strategy is known in the country due to its promotion by the RWCT project. It can be found in the curricular documents for all school disciplines and it is supported by numerous publications prepared by the Educational Centre PRO DIDACTICA. This strategy imposes two requirements: transparency, which implies metacognition, the understanding and monitoring of one’s own learning process by those involved in activities, and systematisation, which necessitates consecutivity, exercising, and repetition up to automatism. The didactic techniques are first related to the four mandatory stages of the strategy – evocation, realisation of meaning, reflection, extension – and then presented in a table where the teacher can see with which objective they may be applied and in what order of assimilation. Although the article is mostly concerned with the integrated teaching of Romanian language and literature, with its three core areas – The Literary and Non-literary Text, Rational and Functional Language Practice and Culture of Communication – the suggestions offered within are also applicable for course and lesson planning in other school disciplines, provided the teacher forms and explores the same transdisciplinary competences: the ability to read any text; the ability to participate in a discussion; the ability to produce a text.

Cuvinte-cheie
Reading and writing for critical thinking, evocation, reflection, extension, metacognition,

realisation of meaning