Semnificaţiile animaţiei în filmul de nonficţiune
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
813 20
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-23 18:03
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
778.534.6 (7)
Fotografie și activități similare (64)
SM ISO690:2012
TIPA, Violeta. Semnificaţiile animaţiei în filmul de nonficţiune. In: Arta , 2015, nr. 2(AAV), pp. 76-83. ISSN 2345-1181.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 2(AAV) / 2015 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Semnificaţiile animaţiei în filmul de nonficţiune
CZU: 778.534.6

Pag. 76-83

Tipa Violeta
 
Institutul Patrimoniului Cultural al AŞM
 
 
Disponibil în IBN: 13 iulie 2016


Rezumat

Semnificaţiile animaţiei în filmul de nonficţiune De la începutul erei cinematografice, filmul de animaţie a suscitat atenţia cineaştilor-documentarişti asupra posibilităţilor nelimitate ale acestuia de a exprima diverse concepte, idei. Or, necesitatea de-a completa cadrele documentare cu imagini de sinteză sau explicarea detailată a unor fenomene, acţiuni i-a făcut pe regizori să se adreseze tehnicilor de animaţie şi secvenţelor animate în filmul de nonficţiune. Noile tehnologii au revoluţionat radical limbajul filmic. Posibilităţile digitalului au lărgit aria de utilizare a animaţiei în documentar, în primul rând, în filmele de popularizare a ştiinţei şi didactice. Majoritatea filmelor de nonficţiune despre călătorii atât în vremurile demult trecute, cât şi în ale celor din viitorul îndepărtat, despre evoluţia universului, precum şi a microcosmosului uman sunt posibile graţie animaţiei. Interesante sunt incursiunile animate în filmele documentare biografice sau filme-portret (filmele lui Roman Liberov). Acest fenomen îl depistăm şi în filmografia autohtonă. Semnificativă este pelicula Atomul şi selecţia (1970) în regia lui Ivan Greaznov. La fel secvenţe animate de Natalia Bodiul au fost incluse în filmul O inimă în flăcări (1984) în regia lui Kaloşin. În prezent acest proces, graţie noilor tehnologii, se impune tot mai frecvent în structurile artelor cinematografice.

The meanings of animation in nonfiction films Since the beginning of the cinematographic era, the animated film has awakened the attention of documentary-filmmakers to its unlimited possibilities to express various concepts and ideas. Alternatively, the need to complete the documentaries with synthesized images or detailed explanation of certain phenomena and actions made the directors turn to animation techniques and animated sequences in the nonfiction film. The new technologies have radically revolutionized the language of films. The digital possibilities have broadened the use of animation in the documentaries, first in educational and popular science films. Most non-fiction films about journeys, both in times gone by and in the distant future, about the evolution of the universe, as well as about the human micro space, are possible thanks to animation. The animated incursions are interesting in the biographical documentaries or portrait films (Roman Liberov’s films). This phenomenon can also be traced in the autochthonous filmography. The Atom and the Selection is a significant film (1970) directed by Ivan Greaznov. Natalia Bodiul’s animated sequences were included in the film A Heart in Flames (1984) directed by Kalosin. Currently, due to the new technologies, this process is increasingly integrated in the structures of film arts.

Cuvinte-cheie
film de animaţie, film de nonficţiune,

documentar biografic, Chris Marker, Roman Liberov, Natalia Bodiul