Strategii de coping utilizate în situaţii de stres de către adolescenţii din diferite instituţii de învăţământ
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
1331 122
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-22 10:18
SM ISO690:2012
STAMATIN, Otilia. Strategii de coping utilizate în situaţii de stres de către adolescenţii din diferite instituţii de învăţământ. In: Psihologie. Pedagogie Specială. Asistenţă Socială , 2014, nr. 36, pp. 27-38. ISSN 1857-0224.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Psihologie. Pedagogie Specială. Asistenţă Socială
Numărul 36 / 2014 / ISSN 1857-0224 /ISSNe 1857-4432

Strategii de coping utilizate în situaţii de stres de către adolescenţii din diferite instituţii de învăţământ

Pag. 27-38

Stamatin Otilia
 
Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău
 
 
Disponibil în IBN: 24 octombrie 2014


Rezumat

In result of the study of preferences, offered to coping strategies in case of stress causing situation at the subjects of two educational institutions (college and lyceum), we identified the following: a) although there are essential differences among the tested adolescents in terms of way of training and final outcome, they still act in a similar way in case of stress causing situations; b) even in cases when constructive or relative constructive coping strategies are selected, due to lack of correct information, tensioned inner state, low self assessment level, adolescents have the tendency to apply them in a non-constructive manner; c) the adolescents from college have a more prominent tendency to apply stress avoiding strategies, the positive reassessment of the situation, as well as to assume responsibility in case of stress causing situations, tending to plan the settlement of the problem with the wish of emotional self control; d) the lyceum adolescents, compared to the tested subjects within colleges, tend to assume less responsibility, without clarifying yet the future priorities, living the “free flying”, seeking for their own personality.

În rezultatul studiului preferinţelor acordate strategiilor de coping în cazul apariţiei unei situaţii cauzatoare de stres de către subiecţii a două instituţii de învăţămînt (colegiu şi liceu) au fost stabilite următoarele: a) deşi între adolescenţii testaţi există diferenţe esenţiale în ce priveţte modul de instruire şi rezultatul final, aceştia acţionează într-un mod foarte asemănător în cazul apariţiei unor situaţii cauzatoare de stres; b) chiar în cazul în care sunt alese strategii constructive sau relativ constructive de coping, adolescenţii au tendinţa de a le folosi în mod neconstructiv din lipsă de informare corectă, stare interioară tensionată, nivel de autoapreciere scăzut şi altele; c) adolescenţii de la colegiu au o tendinţă mai pronunţată de a utiliza strategiile de evitare a situaţiilor stresorii, reevaluarea pozitivă a acesteia, precum şi aplicarea asumării de responsabilitate în cazul unor situaţii cauzatoare de stres, tinzînd să planifice soluţionarea problemei în dorinţa de a se autocontrola pe plan emoţional; d) în comparaţie cu subiecţii testaţi în cadrul colegiului, adolescenţii-liceeni tind să îşi asume mai puţină responsabilitateaflîndu-se încă în „zbor liber”, în căutare de sine, neclarificîndu-şi priorităţile pentru viitor.

Cuvinte-cheie
stres, strategii constructive de coping, confruntare, asumarea responsabilităţii,

coping,

strategii distructive de coping, situaţii cauzatoare de stres, distanţare, evitare, evaluare pozitivă