În căutarea unei tehnici de cusut uitate: încreţul de sub altiţă
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
878 23
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-07 10:58
SM ISO690:2012
TRANDAFIR, Ana-Maria. În căutarea unei tehnici de cusut uitate: încreţul de sub altiţă. In: Buletin Ştiinţific. Revista de Etnografie, Ştiinţele Naturii şi Muzeologie (Serie Nouă) , 2013, nr. 19(32), pp. 29-44. ISSN 1857-0054.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Buletin Ştiinţific. Revista de Etnografie, Ştiinţele Naturii şi Muzeologie (Serie Nouă)
Numărul 19(32) / 2013 / ISSN 1857-0054

În căutarea unei tehnici de cusut uitate: încreţul de sub altiţă

Pag. 29-44

Trandafir Ana-Maria
 
Universitatea din Bucureşti
 
 
Disponibil în IBN: 21 octombrie 2014


Rezumat

În contextul demersului de a recunoaște și de a readuce în circulaţie costumul popular românesc autentic este foarte importantă și identificarea elementelor consacrate prin tradiţie ale cămășii populare și a tehnicilor specifice de realizare a acestora. Ne-am aplecat asupra cămășii femeiești de sărbătoare, în varianta sa încreţită la gât (cămașă de tip carpatic) și cu altiţă, variantă denumită și ie. Încreţul de sub altiţă este unul dintre câmpurile decorative ale iei, fiind întâlnit doar la români și realizat cu o tehnică unică, de mare fineţe și spectaculozitate – din păcate căzută într-un con de umbră încă din jurul anului 1900. Cusătură atât decorativă (prin modelele sale) cât și tehnică (prin rolul de a da amploare mânecii, în contrast cu altiţa mai îngustă) punctul de încreţ este foarte important în designul general al iei. Articolul trece în revistă dovezi ale existenţei cămășii de tip carpatic încă din istoria antică, tratează apoi câmpul ornamental al încreţului, prezentând exemple de încreţ păstrate graţie unor pictori din secolul XIX și cercetătorilor costumului popular din prima jumătate a secolului XX. Prezentăm tehnica de realizare veche, tradiţională a acestui câmp decorativ, cu punct tehnic de încreţ, și exemplificăm această cusătură prin câteva realizări recente de cămăși cu altiţă. În încheiere dedicăm meșterilor populari cusători de ii câteva argumente în favoarea readucerii în circulaţie a acestei tehnici de cusut specific românești, punctul de încreţ.

In the context of the endeavour to recognize and bring back into circulation the authentic Romanian folk costume, it is of importance to identify the elements of the popular shirt, which have been established by tradition, as well as the specific techniques used for their realization. We applied ourselves to the holiday women’s shirt, more specifically to its version in which the front and back parts and the sleeves are all gathered in folds around the neck (shirt of the Carpathian type), and the shoulder-piece and the sleeve are made of two distinct pieces of fabric – the variant called “ia”. Between the shoulder-piece and the rest of the sleeve there is a field called “incret” (“smocking”), similar to the honeycombing stitch but with an embossing effect; it is only found in the Romanian embroidery and is sewed with a unique technique, of great finesse and spectacular in effect. This embossing stitch has unfortunately fallen into a cone of shadows around the year 1900. Being both decorative (through its patterns) and technical (by giving volume to the sleeve, in contrast to the narrower shoulder-piece) the embossing stitch is very important in the overall design of the “ia” skirt. The article reviews evidence of the existence of the Carpathian type of shirt even during the ancient history. It then addresses the ornamental field of the embossing smocking, presenting examples preserved thanks to the 19th century painters and to researchers of the folk costume in the first half of the 20th century. It presents the old traditional realization technique of this decorative field, the embossing stitch, illustrating it through a few recently sewn „ia” shirts. At the end of the article, we dedicate to the artisans who sew „ia” shirts a few considerations and arguments in favour of bringing back into circulation this specific Romanian sewing technique of the embossing smocking stitch.

Cuvinte-cheie
costumul popular românesc, design ie, încreţ.,

tehnici de cusut, altiţă