Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
1465 3 |
Ultima descărcare din IBN: 2023-09-19 19:38 |
SM ISO690:2012 НИКУЛЧЯ, Екатерина. Стилистико-языковые аспекты в эстетике художественного творчества во взаимосвязи с философскими и психологическими теориями (Ф. Шеллинг, Э.Т.А. Гофман, Ф. Ницше, З. Фрейд). In: Limbaj şi context. Revista internaţională de lingvistică, semiotică şi ştiinţă literară, 2009, nr. 2, pp. 59-67. ISSN 1857-4149. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Limbaj şi context. Revista internaţională de lingvistică, semiotică şi ştiinţă literară | ||||||
Numărul 2 / 2009 / ISSN 1857-4149 | ||||||
|
||||||
Pag. 59-67 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Fantasticul în opera lui E.T.A. Hoffmann, unul dintre cei mai de vază scriitori germani ai secolului al XIX-lea, este
explicat frecvent prin prisma influenţei teoriilor filozofice ale lui F. Schelling. Creaţia lui E.T.A. Hoffmann, la rândul
ei, şi-a lăsat amprenta asupra psihanalizei lui S. Freud şi filozofiei lui F. Nietzsche. Aceste influenţe condiţionează
anumite particularităţi ale fantasticului la nivelul temporalităţii nu doar în cazul lui E.T.A. Hoffmann, ci şi în cazul altor scriitori-fantaşti. O penetrare a realităţii cu fantasticul la diferite niveluri, inclusiv la cel temporar, permite comprimarea, dilatarea şi suspendarea absolută a timpului. Modificările temporale constitue faptul, că lumea eroului este dezechilibrată, că el se află între două lumi, una fantastică şi alta reală, fiind pregătit să le transgreseze. În acelaşi timp, eroul, un entuziast, se găseşte în starea de delir, care nu-i permite să conştientizeze situaţia. Din acest motiv, acţiunea se petrece concomitent în două planiri: în realitate şi în lumea imaginară. Apariţia entuziastului în creaţia lui E.T.A. Hoffmann poate fi explicată prin influenţa filozofiei lui F. Schelling.
Starea psihică a entuziastului a fost amănunţit studiată şi descrisă de psihanaliticul austriac S. Freud. Romantismul
hoffmannian şi filozofia epocilor precedente au fost sintetizate şi valorificate în opera filozofică a lui F. Nietzsche. |
||||||
|