Budulai - megarolul lui Mihai Volontir: recuperarea destinului creator
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
939 3
Ultima descărcare din IBN:
2022-10-15 20:28
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
792.071.2.028 (19)
Teatru. Artă scenică. Reprezentații teatrale (523)
SM ISO690:2012
PLAMADEALA, Ana-Maria. Budulai - megarolul lui Mihai Volontir: recuperarea destinului creator. In: Arta , 2012, nr. 2(AAV), pp. 110-117. ISSN 2345-1181.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 2(AAV) / 2012 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Budulai - megarolul lui Mihai Volontir: recuperarea destinului creator
CZU: 792.071.2.028

Pag. 110-117

Plamadeala Ana-Maria
 
Institutul Patrimoniului Cultural al AŞM
 
 
Disponibil în IBN: 15 decembrie 2013


Rezumat

În articol, prin spectrul esenţialelor categorii ale psihanalizei „sublimarea” şi „reparaţia”, este analizat fenomenul „filmului în film”, plăsmuit de Mihai Volontir în pelicula Ţiganul (1979, regia A. Blank). Racordând filmul atât la rolurile precedente ale actorului, cât şi la contextul sociocultural contrafăcut al stagnării, se argumentează virtuţile unui joc interiorizat, axat pe confesiunea unui suflet rănit de discordanţa sfâşietoare dintre ideal şi real. Universalizând drama lui Budulai prin accentele eterne ale sufletului ancestral, Mihai Volontir exprimă credo-ul său artistic, optând cu ardoare pentru reabilitarea valorilor seculare. În această ordine de idei, se purcede la „dezvrăjirea” personajului - sinteză Budulai de miturile etnice întru a-l reamplasa în spaţiul sublim al eroului spiritual al timpului. Această performanţă este argumentată de popularitatea senzaţională a romanticului erou în cadrul ex-socialist, supusă şi ea unui sondaj socio-psihologic. Funcţia reparatorie a megarolului se dovedeşte extrem de vitală şi elocventă, Budulai însemnând, de fapt, o revanşă a maestrului întru abolirea neîmplinirilor şi dramelor creaţiei.

The phenomenon of „film in the film” created by Mihai Volontir in the film „Ţiganul” (1979, directed by A. Blank) is analyzed in the article by spectrum esential categories of sychoanalysis „sublimation” and „repair”. Connecting the film as to previous roles of actor and as to counterfeit sociocultural context of stagnation, the virtues of a game focused on internalized confession of a soul, wounded by heartbreaking discrepancy between ideal and real, are argued. Universalizing the drama of Budulai by the eternal accents of ancestral soul, Mihai Volontir expresses his artistic credo preferably with passion in order to rehabilitate secular values. In this context, it proceeds to release the character - synthesis Budulai from ethnic myths in order to reposition in the sublime space of the spiritual hero of time, this performance is motivated by the popularity of sensational romantic hero in the exsocialist framework, also subjected to a socio-psychological survey. Reparative function of a megarol proves to be extremely vital and eloquent, Budulai meaning a revenge of master to abolish the unfulfilled and creative drames.

Cuvinte-cheie
personaj - sinteză, homo naturalis, armonia contrarilor, actor misionar, fenomenul „film în film”