Орнамент традиционного румынского ковра как эффективное дидактическое средство эстетического воспитания молодежи
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
34 2
Ultima descărcare din IBN:
2024-06-14 12:12
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
745/749.048(478) (1)
Desen. Design. Artă aplicată și meserii de artă (341)
SM ISO690:2012
ГЕРМАН, Юлиана. Орнамент традиционного румынского ковра как эффективное дидактическое средство эстетического воспитания молодежи. In: Intertext , 2024, nr. 1(63), pp. 200-210. ISSN 1857-3711. DOI: https://doi.org/10.54481/intertext.2024.1.22
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Intertext
Numărul 1(63) / 2024 / ISSN 1857-3711 /ISSNe 2345-1750

Орнамент традиционного румынского ковра как эффективное дидактическое средство эстетического воспитания молодежи

The Ornament of the Traditional Romanian Carpet as an Effective Didactic Means of Aesthetic Education of Youth

DOI:https://doi.org/10.54481/intertext.2024.1.22
CZU: 745/749.048(478)

Pag. 200-210

Герман Юлиана
 
Кишиневский Государственный Педагогический Университет им. Иона Крянгэ
 
 
Disponibil în IBN: 7 iunie 2024


Rezumat

Lumea diversă a ornamentului și decorului ne înconjoară de-a lungul vieții și nu numai că ne înconjoară, dar are un impact uriaș asupra formării personalității noastre. Prin contactarea naturii, studierea și analiza fenomenelor culturale, a valorilor culturale (a unui covor tradițional, care fără îndoială reprezintă o valoare culturală), oamenii asimilează primele idei despre frumusețe și spiritualitate, armonie și perfecțiune. Articolul prezintă un studiu de formare competenței profesionale inițiale a studenților facultăților de arte plastice, decorative și design, prin valorificarea ornamentului covorului tradițional basarabean. Problema științifică abordată în cercetare constă în evaluarea insuficientă a rolului și priorității ornamentului tradițional al covorului românesc (basarabean) în procesul de educație estetică a tineretului, în lumina cerințelor pedagogiei artistice moderne. Valoarea științifică și noutatea constă în identificarea eficacității Modelului de formare a competențelor profesionale ale studenților, în fundamentarea științifică a cercetării pentru a umple golurile din practica pedagogică modernă din Republica Moldova. Să remarcăm că materialul expus conturează principalele modalități de dezvoltare a istoriei artei și cercetării etnologice, etnopedagogice și de altă natură care vizează formarea competenței profesionale inițiale, promițătoare de calități personale și cultura etnoartistică a studenților, atât de necesare în învățământul superior artistic al Republicii Moldova, în condițiile mediului multicultural modern. Cuvinte-cheie: ornament, covor tradițional

The diverse world of ornament and decor surrounds a person throughout his life, and not only surrounds him, but has a huge impact on the formation of his personality. It is by contacting nature, studying and analyzing cultural phenomena, cultural values (a traditional carpet, undoubtedly, is a cultural value) that a person receives his first ideas about beauty and spirituality, harmony and perfection. The article is devoted to the study of the formation of the initial professional competence of students at the faculties of fine, decorative arts and design, through mastering the patterns of the traditional Bessarabian carpet. The scientific problem solved in the study is the insufficient assessment of the role and priority of the traditional ornament of the Romanian (Bessarabian) carpet in the process of aesthetic education of youth, in the light of the requirements of modern artistic pedagogy. The value and novelty lie in identifying the effectiveness of the Model for the formation of professional skills among students, in the scientific substantiation of the research to fill the gaps in modern pedagogical practice of the Republic of Moldova. Let us note that the above material outlines the main ways of development of ethnopedagogical and other art history and ethnological research aimed at the formation of initial professional competence, promising personal qualities and ethnoartistic culture of students, so necessary in higher art education of the Republic of Moldova, in the conditions of a modern multicultural environment.

Cuvinte-cheie
ornament, covor tradițional, instrument didactic, etnodidactică, studenți-designeri, patrimoniu cultural-istoric, fenomen artistico-estetic, valori culturale,

ornament, traditional carpet, didactic tool, ethnodidactics, student-designers, сultural and historical heritage, artistic and aesthetic phenomenon, сultural values