Construcția corpului în practicile sociale și culturale. Despre coafuri și barbă în spațiul românesc (secolul XVII – începutul secolului al XIX-lea)
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
31 0
SM ISO690:2012
NIȚU, Florentina. Construcția corpului în practicile sociale și culturale. Despre coafuri și barbă în spațiul românesc (secolul XVII – începutul secolului al XIX-lea). In: Patrimoniul cultural de ieri – implicaţii în dezvoltarea societăţii durabile de mâine, Ed. 8, 8-9 februarie 2024, Chişinău. Iași – Chișinău-Lviv: 2024, Ediția 9, p. 234. ISSN 2558 – 894X.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul cultural de ieri – implicaţii în dezvoltarea societăţii durabile de mâine
Ediția 9, 2024
Conferința "Yesterday’s cultural heritage – contribution to the development of tomorrow’s sustainable society"
8, Chişinău, Moldova, 8-9 februarie 2024

Construcția corpului în practicile sociale și culturale. Despre coafuri și barbă în spațiul românesc (secolul XVII – începutul secolului al XIX-lea)

The construction of the body in social and cultural practices. About hairstyles and beards in the Romanian space (17th century – the beginning of the 19th century)


Pag. 234-234

Nițu Florentina
 
Universitatea din Bucureşti
 
 
Disponibil în IBN: 17 mai 2024


Rezumat

Atunci când discutăm despre modă și construcția aparențelor în limbaj social și cultural, cel mai adesea ne referim la vestimentație și accesorii precum pantofi, evantaie, umbrele, poșete și mai rar privim felul în care contribuie la această construcție părul (fie că vorbim de cel facial sau de cel corporal, în general). Elemente identitare de gen, dar și sociale sau culturale, părul și barba contribuie la definirea siluetei, exprimă prin modelare și tăiere separarea omului de starea primară, animalică. Părul este un material maleabil, la fel ca produsele textile folosite pentru vestimentație, prin urmare, poate fi tăiat, colorat, ondulat, completat cu meșe, împodobit sau dimpotrivă ascuns sub văluri, bonete, pălării. Este, așadar un mediu foarte bun pentru spectacol, pentru afirmarea unei identități, a unor coduri sociale și culturale (poate sugera bogăție, feminitate, seducție, castitate, virilitate etc.), după cum poate deveni și fenomen al modei sau poate fi integrat în practici magice. Prezenta cercetare are în vedere surprinderea câtorva dintre ipostazele părului feminin și masculin, în spațiul românesc extracarpatic, începând cu secolul al XVII-lea și până în primele decenii ale secolului al XIX-lea, urmărind mai ales mesajele incorporate în opțiunile de modelare a acestui element identitar.