„Vindecarea lui Tobie”. Cercetarea paletei cromatice. Unele intervenții de restaurare – conservare
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
21 0
SM ISO690:2012
GEBA, Maria, POPA, Remus Ioan. „Vindecarea lui Tobie”. Cercetarea paletei cromatice. Unele intervenții de restaurare – conservare. In: Patrimoniul cultural de ieri – implicaţii în dezvoltarea societăţii durabile de mâine, Ed. 8, 8-9 februarie 2024, Chişinău. Iași – Chișinău-Lviv: 2024, Ediția 9, pp. 171-172. ISSN 2558 – 894X.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul cultural de ieri – implicaţii în dezvoltarea societăţii durabile de mâine
Ediția 9, 2024
Conferința "Yesterday’s cultural heritage – contribution to the development of tomorrow’s sustainable society"
8, Chişinău, Moldova, 8-9 februarie 2024

„Vindecarea lui Tobie”. Cercetarea paletei cromatice. Unele intervenții de restaurare – conservare

"The Healing of Tobias". Color palette research. Some restoration – conservation interventions


Pag. 171-172

Geba Maria, Popa Remus Ioan
 
Complexul Muzeal Naţional „Moldova" Iaşi
 
 
Disponibil în IBN: 10 mai 2024


Rezumat

Lucrarea prezintă analiza paletei cromatice folosită de autor, starea de conservare a picturii, subliniind formele existente de degradare și alegerea metodelor de tratament în conformitate cu principiile de restaurare în vigoare. Tabloul aparține Muzeului de Artă din Iași, este realizat în tehnica ulei pe suport din pânză, este nesemnat și nedatat. În lucrare este reprezentată scena vindecării lui Tobit de către fiul său Tobie (Cartea lui Tobit cap 11). Tabloul a fost analizat utilizându-se tehnici non-invazive (microscopie optică și spectrometrie de fluorescență de raze X), care furnizează informații cu privire la paleta cromatică. Pentru identificarea compoziției elementale au fost alese 8 puncte, utilizând-se un spectrometru XRF portabil, SciAps – USA, model X200, soft-ul de analiză Soil. Suportul este dublat, deformat în plan, având aspect concav, cu aderență slabă și desprinderi între suportul original şi pânza de dublare. Stratul pictural este alcătuit dintr-un strat subţire de grund alb, strat de culoare subţire, cu uşoare împăstări şi verni brunisat. Este prezentă o reţea de cracluri de bătrâneţe pe toată suprafaţa, o reţea de cracluri do-bândită în timp din diverse motive. Desprinderi de strat pictural (sub formă de acoperiş) sunt prezente pe toată suprafaţa tabloului. Fisuri ale stratului pictural sunt de asemenea răspândite pe toată suprafaţa. Verniul este aplicat în mai multe etape cu straturi de diverse grosimi. Este gros, prezintă aglomerări, este îngălbenit, craclat pe toată suprafaţa, cu matizări şi rosături locale. Șasiul este mobil, cu pantă de retragere, este oxidat și acoperit de depuneri neaderente. Tabloul reprezentând „Vindecarea lui Tobie” va face parte din Expoziția permanentă de artă europeană din cadrul CMN Moldova Iași. Analiza tehnicii, a paletei de culori, alegerea materialelor și intervențiile ample și complexe de restaurare efectuate au dus la stoparea degradărilor evolutive ale stratului pictural și ale suportului, cât și redarea imaginii inițiale.