Characteristics of tourism in the Republic of Moldova
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
164 28
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-27 15:11
SM ISO690:2012
MILEA, Camelia. Characteristics of tourism in the Republic of Moldova. In: Competitiveness and sustainable development , Ed. 5, 2-3 noiembrie 2023, Chişinău. Chișinău: Tehnica-UTM, 2023, Ediția 5, pp. 94-102. DOI: https://doi.org/10.52326/csd2023.15
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Competitiveness and sustainable development
Ediția 5, 2023
Conferința "Competitiveness and sustainable development "
5, Chişinău, Moldova, 2-3 noiembrie 2023

Characteristics of tourism in the Republic of Moldova

Caracteristici ale turismului în Republica Moldova

DOI:https://doi.org/10.52326/csd2023.15
JEL: Q26, Z32, Z33

Pag. 94-102

Milea Camelia
 
Romanian Academy, Center for Financial and Monetary Research „Victor Slăvescu”
 
 
Disponibil în IBN: 26 ianuarie 2024


Rezumat

Prioritizing tourism in the development of the economy is one of the objectives of the Republic of Moldova. In the article, there are presented the natural and human made resources of the Republic of Moldova, as well as some characteristics of the tourist infrastructure in order to highlight the tourism development potential of this country. From the point of view of the accommodation, in the Republic of Moldova the availability of units is limited, especially for the accommodation facilities in the superior segment. The analysis shows an underutilization of the accommodation capacity of the collective tourist reception structures, but also a significant disequilibria, namely the number of Moldovan tourists and excursionists who have gone abroad is much higher than the number of foreign tourists and excursionists, who have visited the Republic of Moldova. The hospitality of the people, the Moldovan cuisine, the great variety of high quality wines, the relief, the flora and fauna, the ethnographic diversity (Romanians, Ottomans, Russians, Poles and Germans), the rich heritage at the crossroads of cultures, the political stability, the cheap access to high-speed internet can be considered among the strong points that may attract tourists to the Republic of Moldova. But apart from these elements of attraction and opportunities, tourism in the Republic of Moldova has also some weak points, and is subject to risks that are presented at the end of the paper. The methodology used in the article joins the descriptive analysis with the empirical analysis of statistical data and their interpretation, and also drawing of conclusions.

Prioritizarea turismului în dezvoltarea economiei constituie unul dintre obiectivele Republicii Moldova. În articol se prezintă resursele naturale și antropice din Republica Moldova, dar și unele caracteristici ale infrastructurii turistice pentru a se evidenția potențialul de dezvoltare turistic al acestei țări. Din punct de vedere al cazării, în Republica Moldova disponibilitatea unităţilor este limitată, în special pentru facilităţile de cazare din segmentul superior. Din analiză se constată o subutilizare a capacității de cazare a structurilor de primire turistică colective, dar și un dezechilibru semnificativ al turismului, și anume numărul de de turişti şi excursionişti moldoveni care au plecat în străinătate este mult mai mare decât numărul de turişti şi excursionişti străini, care au vizitat Republica Moldova. Ospitalitatea oamenilor, bucătăria moldovenească, vinurile variate și de calitate, relieful, flora și fauna, diversitatea etnografică (români, otomani, ruși, polonezi și germani), moștenirea bogată, la răscruce de culturi, stabilitatea politică, accesul ieftin la internet de mare viteză pot fi considerate printre punctele forte cu potențial de a atrage turiștii în Republica Moldova. Dar în afara acestor elemente de atracție și oportunități, turismul în Republica Moldova înregistrează și unele puncte slabe, și este supus unor riscuri care sunt evidențiate în finalul lucrării. Metodologia folosită constă în analiză descriptivă, analiză empirică a datelor statistice, și interpretarea acestora, precum și formularea de concluzii.

Cuvinte-cheie
accommodation facilities, natural and human made resources, strengths, tourists, weaknesses,

puncte slabe, puncte forte, resurse naturale și antropice, turişti, unități de cazare