Genul simfoniei în școala transilvană de compoziție – ultimele șapte decenii. Partea a II-a, anii 2000-2023
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
77 2
Ultima descărcare din IBN:
2024-02-06 15:13
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
785.11.036(498) (3)
Muzică instrumentală. Muzică simfonică. Gruparea instrumentelor. Muzică pentru ansamblu (274)
SM ISO690:2012
MERCEAN-ȚÂRC, Mirela. Genul simfoniei în școala transilvană de compoziție – ultimele șapte decenii. Partea a II-a, anii 2000-2023. In: Învățământul artistic – dimensiuni culturale, 7 aprilie 2023, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Notograf Prim, 2023, pp. 30-37. ISBN 978-9975-84-202-0. DOI: https://doi.org/10.55383/iadc2023.05
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Învățământul artistic – dimensiuni culturale 2023
Conferința "Învăţământul artistic – dimensiuni culturale"
Chişinău, Moldova, 7 aprilie 2023

Genul simfoniei în școala transilvană de compoziție – ultimele șapte decenii. Partea a II-a, anii 2000-2023

The genre of symphony in the transylvanian school of composition -the last seven decades – part II, years 2000-2023

DOI:https://doi.org/10.55383/iadc2023.05
CZU: 785.11.036(498)

Pag. 30-37

Mercean-Țârc Mirela
 
Universitatea din Oradea
 
 
Disponibil în IBN: 24 ianuarie 2024


Rezumat

Partea a II‑a a studiului asupra genului simfoniei în creaţia compozitorilor din şcoala de compoziţie transilvană din cadrul Academiei de Muzică „Gh. Dima” din Cluj‑Napoca îşi propune să exploreze particularităţile stilistice ale acestor compoziţii realizate în ultimele două decenii ale secolului XXI. Rod al inspiraţiei unor generaţii noi de compozitori ce creează în spiritul postmodernităţii, genul simfoniei în aceste decenii este reprezentat prin multiple şi variate elemente de limbaj muzical, de structură şi tematică ce servesc mesajul artistic prin explorări diverse în zona polistilismului, metastilismului, colajului sau a muzicii electronice. Alături de compozitorii tineri, cele 14 lucrări simfonice ale lui Cornel Ţăranu reflectă o „tinereţe spirituală” şi o adaptabilitate perfectă la „spiritul timpului”. Vor fi analizate şi prezentate, aşadar, creaţiile simfonice ale compozitorilor Tudor Jarda şi Cornel Ţăranu din „generaţia de aur” a şcolii de compoziţie transilvane, ale căror lucrări simfonice se încadrează în secolul XXI, precum şi cele ale compozitorilor Iulia Cibişescu, Adrian Borza, Şerban Marcu, Cristian Bence‑Muk, Ciprian Pop, Răzvan Metea, reprezentând noua generaţie de compozitori şi profesori ai acestei prestigioase şcoli. Concluziile se doresc a fi o panoramă asupra creaţiei în genul simfoniei, indicând câteva etape stilistice semnificative desprinse din analiza limbajului muzical adaptat la orientările şi direcţiile muzicii contemporane în ultimele şapte decenii.

Part II of the study on the symphony genre in the creation of composers from the Transylvanian composition school within the “Gh. Dima” Academy of Music from Cluj‑Napoca, aims to explore the stylistic peculiarities of these compositions made in the last two decades of the 21st century. The fruit of the inspiration of new generations of composers who create in the spirit of postmodernity, the symphony genre in these decades is represented by multiple and varied elements of musical language, structure and theme that serve the artistic message, through various explorations in the area of polystylism, metastylism, collage or of electronic music. Along with young composers, the 14 symphonic works of Cornel Ţăranu reflect a „spiritual youth” and a perfect adaptability to the „Spirit of the times”. Therefore, the symphonic creations of the composers Tudor Jarda and Cornel Ţăranu from the „golden generation” of the Transylvanian composition school whose symphonic works fall into the 21st century will be analyzed and presented, as well as those of the composers: Iulia Cibişescu, Adrian Borza, ŞerbanMarcu, CristianBence‑Muk, Ciprian Pop, Răzvan Metea, representing the new generation of composers and teachers of this prestigious school. The conclusions are intended to be a panorama of the creation in the symphony genre, indicating some significant stylistic stages derived from the analysis of the musical language adapted to the orientations and directions of contemporary music in the last seven decades.

Cuvinte-cheie
Simfonia contemporană, Academia Naţională de Muzică „Gh. Dima” Cluj Napoca (ANMGD), Şcoala de compoziţie transilvană,

contemporary Symphony, The „Gh. Dima” National Academy of Music from Cluj‑Napoca, (ANMGD), Transylvanian composition school