Articolul precedent |
Articolul urmator |
134 6 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-04-22 11:44 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
342.5(478) (13) |
Puterea statului. Sistemul și funcția organelor de guvernământ (415) |
SM ISO690:2012 ZAPOROJAN, Veaceslav, ZAPOROJAN, Corina. Jurisdicția constituțională privind neutralitatea Republicii Moldova. In: Neutralitatea Republicii Moldova – paradigmă cu valoare constituțională, 13 octombrie 2023, Chişinău. Chişinău: 2023, pp. 99-113. ISSN 2953-7045. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Neutralitatea Republicii Moldova – paradigmă cu valoare constituțională 2023 | ||||||
Conferința "Neutralitatea Republicii Moldova – paradigmă cu valoare constituțională" Chişinău, Moldova, 13 octombrie 2023 | ||||||
|
||||||
CZU: 342.5(478) | ||||||
Pag. 99-113 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Neutralitatea în dreptul internațional public, ca regim politico-juridic al statului, prin instituirea antimilitarismului, interdicția de a încheia acorduri de alianțe militare, amestecul în conflictele interstatale și susținerea statelor beligerante în situația actuală a războaielor din Ucraina și Fâșia Gaza direcționează guvernarea, cercetătorii și politicul național la dispute largi asupra statutului constituțional de neutralitate al Republicii Moldova. Calitatea constituțională de stat neutru a Republicii Moldova, politic poate fi prezentată drept obstacol pentru perfecționarea sistemului militar național de apărare sau pentru aderarea la Uniunea Europeană. Juridic, utilizând dreptul internațional și constituțional, în baza Hotărârii Curții Constituționale 14/2017 neutralitatea nu poate fi utilizată drept obstacol în ambele cazuri, iar urmând exemplul altor state neutre, precum Elveția, Finlanda sau Suedia, Republica Moldova nu are nici un impediment în dezvoltarea oricăror domenii al statalității, iar în caz de necesitate neutralitatea poate fi eliminată constituțional cu votul majorității cetățenilor înscriși în listele electorale, în 2023 acest număr necesar de a nu fi mai mic de 1.649.273 de alegători. |
||||||
Cuvinte-cheie Constituţia, Curtea Constituțională, interpretarea Constituţiei, neutralitate, referendum, alegători |
||||||
|