Transferul de competențe clinice
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
74 0
SM ISO690:2012
SĂRATILĂ, Iurie. Transferul de competențe clinice. In: Cercetarea în biomedicină și sănătate: calitate, excelență și performanță, Ed. 1, 18-20 octombrie 2023, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: 2023, p. 109. ISSN 2345-1476.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Cercetarea în biomedicină și sănătate: calitate, excelență și performanță 2023
Conferința "Cercetarea în biomedicină și sănătate: calitate, excelență și performanță"
1, Chişinău, Moldova, 18-20 octombrie 2023

Transferul de competențe clinice

Transfer of clinical competencies


Pag. 109-109

Săratilă Iurie
 
Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu“
 
 
Disponibil în IBN: 27 decembrie 2023


Rezumat

Introducere. Capacitatea medicilor de a aplica în practicăabilitățile dobândite într-un context de învățare este un subiectimportant al educației medicale. Factorii ce pot influențatransferul de competențe clinice sunt caracteristicileinstruitului, designul instruirii și mediul de lucru. Cultura organizaționalăși resursele Material pot afecta acest transfer.Scopul lucrării. Evaluarea opiniei clinicienilor vizavi de intervențiade instruire de care au avut parte și scoaterea înevidență a factorilor ce pot afecta utilizarea competențelordobândite în activitatea clinică curentă. Material și metode.Din totalul de 84 de medici autohtoni care au fost instruițiîn domeniul managementului în traume severe într-operioadă de cinci luni, au fost chestionați 45 de specialiști.S-a utilizat un chestionar anonim de tip Likert, care conține23 de întrebări ce țin de design-ul și metodologia instruirii,satisfacția personală și eficiența intervenției educaționaledin perspectiva participanților. Rezultate. Analiza statisticăs-a făcut în baza raportului, mediei și deviației standarda scorurilor pentru fiecare întrebare. Rezultatele indică oapreciere pozitivă a cursului tematic de către medicii specialiști.Majoritatea întrebărilor au obținut medii ridicate, cuo variație relativ mică în răspunsuri. Cu toate acestea, existăcâteva întrebări în care variația este mai mare, sugerând căevaluările participanților diferă sub unele aspecte specificeprecum: transferabilitatea competențelor și pregătirea teoreticăprealabilă a participanților. În opinia respondențilorsunt posibile impedimente în implementarea competențelordobândite în activitatea practică datorită culturii organizaționaleși resurselor Material din dotarea instituțiilor.Concluzii. Acest studiu a identificat doi factori ai mediuluide lucru care pot influența negativ transferul de competențedin mediul de instruire în mediul real de practică. Pentru aconfirma sau infirma această concluzie sunt necesare evaluărisuplimentare, care vor studia acest aspect al eficacitățiitransferului.

Background. Introduction. The ability of physicians toapply the skills acquired in a learning context to practice isan important topic in medical education. Factors that caninfluence the transfer of clinical competencies include traineecharacteristics, instructional design, and the work environment.Organizational culture and material resourcescan also influence this transfer. Objective of the study. Theaim of this study is to evaluate clinicians’ opinions regardingthe training intervention they received and to highlight factorsthat may affect the utilization of acquired competenciesin current clinical practice. Material and methods. Out of84 physicians who were trained in severe trauma managementover a period of five months, 45 specialists were surveyed.An anonymous Likert-type questionnaire was used,consisting of 23 questions related to instructional design,methodology, personal satisfaction, and effectiveness of theeducational intervention from the participants’ perspective.Results. Statistical analysis was performed based onthe ratio, mean, and standard deviation of scores for eachquestion. The results indicate a positive appreciation of thethematic course by the specialist physicians. Most questionsobtained high averages, with relatively small variationin responses. However, there are a few questions where thevariation is higher, suggesting that participants’ evaluationsdiffer on specific aspects such as transferability of competenciesand participants’ prior theoretical preparation.According to respondents, there may be obstacles to implementingacquired competencies in practical activities dueto organizational culture and material resources availablein the institutions. Conclusions. This study identified twoworkplace factors that can negatively influence the transferof competencies from the training environment to the realpractice environment. Further evaluations are needed toconfirm or disprove these conclusions and explore this aspectof transfer effectiveness.

Cuvinte-cheie
educaţie medicală, transfer de competențe, formare profesională.,

medical education, transfer of competencies, professional training.