Nivelul de cercetare a genului de sonată pentru acordeon/baian în literatura de specialitate
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
139 2
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-01 20:12
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
786.8.082.2 (2)
Muzică (1809)
SM ISO690:2012
CALMÎŞ, Dumitru. Nivelul de cercetare a genului de sonată pentru acordeon/baian în literatura de specialitate. In: Arta , 2023, vol. 32, nr. 2(AAV), pp. 29-35. ISSN 2345-1181. DOI: https://doi.org/10.52603/arta.2023.32-2.04
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Volumul 32, Numărul 2(AAV) / 2023 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Nivelul de cercetare a genului de sonată pentru acordeon/baian în literatura de specialitate

The research level of the sonata genre for accordion / bayan in specialized literature

DOI:https://doi.org/10.52603/arta.2023.32-2.04
CZU: 786.8.082.2

Pag. 29-35

Calmîş Dumitru
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 12 decembrie 2023


Rezumat

Impactul genului de sonată în procesul de academizare a celor mai performante modele ale armonicii cromatice condiţionează importanţa temei investigate în prezentul articol. Evoluţia istorică a sonatei pentru acordeon / baian, reflectând diverse orientări stilistice şi tendinţe ale componisticii contemporane, este prezentată neuniform, fiind examinată prioritar în creația unui anumit compozitor. O mare parte a investigaţiilor sunt consacrate elucidării particularităţilor specifice ale lucrărilor compuse în perioada anilor 1970–1980 de către muzicienii ruşi şi ucraineni. Majoritatea studiilor realizate de muzicologii europeni se rezumă doar la materiale de ordin informativ (broşuri, adnotări etc.), nereuşindu-se identificarea şi formularea caracteristicilor definitorii ale sonatei în cadrul anumitor şcoli componistice.

The topicality and importance of the theme addressed in this article are determined by the extent of the phenomenon of academization of the most performing types of chromatic harmonica by adopting the traditional genres of European instrumental music, including the sonata. The historical evolution of the sonata for accordion / bayan, reflecting various stylistic orientations and trends of contemporary composition, is presented randomly, being primarily examined in the creation of a certain composer. A large part of the investigations is devoted to the elucidation of the specific peculiarities of the works composed in the period of 1970-1980 by Russian and Ukrainian musicians. Most of the studies carried out by European scholars are limited only to informative materials (brochures, annotations etc.), failing to identify and formulate the defining characteristics of the sonata within certain schools of composition.

Cuvinte-cheie
acordeon, baian, gen muzical, muzică academică, sonata,

accordion, bayan, musical genre, academic music, sonata