Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
107 4 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-03-09 08:44 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
82-14 (6) |
Literatură (3495) |
SM ISO690:2012 VICOL, Dragoş, POPOVICI, Valentina Andreea. Despre cristitatea literaturii. Pretexte și subtexte de reflexivitate. In: Intertext , 2023, nr. 1(61), pp. 141-152. ISSN 1857-3711. DOI: https://doi.org/10.54481/intertext.2023.1.15 |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Intertext | ||||||
Numărul 1(61) / 2023 / ISSN 1857-3711 /ISSNe 2345-1750 | ||||||
|
||||||
DOI:https://doi.org/10.54481/intertext.2023.1.15 | ||||||
CZU: 82-14 | ||||||
Pag. 141-152 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
După încheierea celui de-al doilea război mondial, concomitent cu arestările masive ale intelectualilor, impunerea unor noţiuni false şi comportamente ateiste general-valabile, literatura şi în special proza românească seconfruntă cu o accentuată înregimentare ideologică, fiindu-i fixate „obiective majore”: combaterea flagelului burghezo-moşieresc, pe de o parte, proslăvirea alianţei de nezdruncinat între muncitorul şi ţăranul sovietic. Orice abatere era drastic sancţionată încă din stare incipientă, cerberii literari şi politrucii ideologiei proletare supravegheau despotic fiece schiţă, povestire, nuvelă, roman (bineînţeles şi pe autorii respectivi). În aceste condiţii, teoretizarea modelului narativ al prozatorului Fănuș Neagu poate contura o imagine critică de sinteză asupra întregii proze postbelice româneşti (sau a unui spectru cât mai larg cu putinţă), elementul durabil al căreia îl constituie lirismul, ca principală trăsătură a romanului românesc din această perioadă, specie epică alimentată în plan artistic din tradiţia baladescă a literaturii populare, pe de o parte, şi din „preluarea” și „acomodarea” tehnicilor narative proprii literaturii europene, în special celei franceze. Apariţia în literatura română a lui Fănuş Neagu a reprezentat „corectivul necesar” (Eugen Simion), revanşa pilduitoare în faţa stigmatului totalitarist, la fel cum debutul lui Ion Druţă în peisajul anchilozant al literelor basarabene a însemnat proba unor certe calităţi de înnoire profundă a epicii nedisimulate, în definitiv abandonarea cămăşii de forţă a ideologiei comuniste. Fănuş Neagu, ca şi Ion Druţă, a abolit „frontul ideologic”, a „dezrobit” proza postbelică şi a înlăturat barierele rigide de ordin dogmatic. |
||||||
Cuvinte-cheie vacuumul ficțiunii artistice, antiliteratură, ontic, ontologic, escatologie, subtext artistic, reflexivitate, proză lirică, the vacuum of artistic fiction, anti-literature, ontic, ontological, eschatology, artistic subtext, reflexivity, lyrical prose |
||||||
|