Vrednicia în muncă – un criteriu de apreciere a tinerilor în selecția matrimonială tradițională
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
173 2
Ultima descărcare din IBN:
2023-12-05 21:09
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
392 (315)
Obiceiuri, datini privind viața particulară (263)
SM ISO690:2012
OSADCI, Raisa. Vrednicia în muncă – un criteriu de apreciere a tinerilor în selecția matrimonială tradițională. In: Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare, Ed. 15, 30-31 mai 2023, Chișinău. Chișinău: Tipografia „Notograf Prim”, 2023, Ediția 15, p. 73. ISBN 978-9975-84-186-3.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare
Ediția 15, 2023
Conferința "Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare"
15, Chișinău, Moldova, 30-31 mai 2023

Vrednicia în muncă – un criteriu de apreciere a tinerilor în selecția matrimonială tradițională

CZU: 392

Pag. 73-73

Osadci Raisa
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 6 iunie 2023


Rezumat

Asigurarea hranei și a bunăstării s-a datorat în toate timpurile muncii, de aceea vrednicia în muncă a fost mereu un criteriu de apreciere în alegerea partenerului de cuplu. În societatea tradițională românească se remarcă atât forme și metode de învățare a proceselor de muncă, cât și circumstanțe de demonstrare a rezultatelor obținute prin muncă. Cea mai intensă perioadă de formare a deprinderilor de muncă este adolescența. În copilărie, de asemenea, are loc cunoașterea proceselor de muncă și a uneltelor de muncă, cu prevalare, prin joc, deși începând cu vârsta de 3–4 ani copiii primesc anumite însărcinări (pentru o singură executare, cum ar fi să aducă din grădină câteva legume, să toarne apă la pui etc. sau cu responsabilitate permanentă ca, de exemplu, să pască bobocii, gâștele, mieii, să supravegheze frații mai mici, jucându-se cu ei etc.). Totuși, însușirea sistematică a proceselor de muncă demarează concomitent cu preadolescența și adolescența, în funcție de complexitatea procesului. De obicei, de la vârsta de 7 ani băieții începeau să pască vaca familiei, mai târziu pășteau caii sau turme nu prea mari de oi. Fiii de ciobani sau cei care intenționau să se facă ciobani, îndeplineau anumite sarcini la stână: dădeau oile în strungă, alergau să întoarcă turma și altele. Cel mai frecvent, adolescenții își exersau deprinderile de muncă, asistându-și părinții sau alți membri mai în vârstă ai familiei, realizând munci tot mai complicate. Băieții care se duceau cu tații la arat, până învățau să țină plugul de coarne, îndeplineau sarcini mai simple. Doritorii de a învăța un meșteșug, care nu făcea parte din îndeletnicirile tradiționale ale familiei sale, trebuiau să intre în ucenicie la un meșter. Fetele învățau toată complexitatea treburilor casnice (de la îngrijirea copiilor, prepararea hranei, curățenie până la tors, țesut, cusut etc.) de la mame, bunici, surori mai mari. Perioada tinereții este cea de perfecționare în executarea oricărei munci, precum și de etalare a calității muncii și capacității de a munci, realizată în viața cotidiană, cu ocazii speciale de muncă colectivă sau în cadru ritualic.