Șarja prietenească – un capitol aparte în creația pictorului Glebus Sainciuc
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
158 6
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-24 16:33
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
[75.071.1+741.5](478) (1)
Pictură (405)
Desen. Design. Artă aplicată și meserii de artă (336)
SM ISO690:2012
ADASCALIȚA (CRIGAN), Lucia. Șarja prietenească – un capitol aparte în creația pictorului Glebus Sainciuc. In: Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare, Ed. 15, 30-31 mai 2023, Chișinău. Chișinău: Tipografia „Notograf Prim”, 2023, Ediția 15, p. 19. ISBN 978-9975-84-186-3.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare
Ediția 15, 2023
Conferința "Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare"
15, Chișinău, Moldova, 30-31 mai 2023

Șarja prietenească – un capitol aparte în creația pictorului Glebus Sainciuc

CZU: [75.071.1+741.5](478)

Pag. 19-19

Adascalița (Crigan) Lucia
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 5 iunie 2023


Rezumat

Activitatea artistică a pictorului Glebus Sainciuc s-a manifestat de-a lungul anilor în mai multe genuri ale creației, precum pictură, arta măștilor lucrate în tehnica papier mâché, caricatură, inclusiv și o vastă galerie de șarje prietenești. În Republica Moldova, până la începutul anilor 1960, șarja în calitate de unitate tipologică separată a caricaturii era prezentă în presa scrisă de la caz la caz. În context, este remarcabilă apariția intensivă și unică, cu începere din anul 1963, a șarjelor prietenești semnate de Glebus Sainciuc. Acestea văd pentru prima dată lumina tiparului pe paginile revistei literare și politico-sociale Nistrul la rubrica „Satiră și umor”. Astfel, pe paginile acestei ediții periodice se publică o galerie de portrete sub formă de șarjă ale unor scriitori ce ne oferă posibilitatea de a le cunoaște trăirile și stările de spirit. Iar după anul 1965, pictorul Glebus Sainciuc publică neobosit șarjele de tip portret ale artiștilor emeriți, ale oamenilor de cultură și oamenilor de rând în ziarele Cultura, Tinerimea Moldovei, Cultura Moldovei, Moldova Socialistă, Tineretul Moldovei, Literatura și Arta. Utilizând abil penița și tușul, creionul și carioca, artistul realiza adesea șarje văzute din diferite unghiuri de vedere – față, profil și trei sferturi. Acestea erau realizate artistic prin linii trasate liber, uneori și prin intermediul unor pete tonale, care aveau menirea de a pune accentele pe anumite trăsături fizice sau psihologice. Adesea, plasticianul apela la principiul de reprezentare grotesc în vederea evidențierii unor particularități de caracter îndepărtate de aparențe. În consecință, Glebus Sainciuc, prin numărul impresionant de șarje dedicate scriitorilor, poeților, regizorilor, epigramiștilor, a contribuit valoros la inițierea și dezvoltarea șarjei prietenești în grafica satirică din Republica Moldova.