Republica Moldova: între republica prezidențială și republica parlamentară
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
241 13
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-17 18:39
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
342.3(478) (5)
Autoritate supremă. Suveranitate. Forme de stat. Forme de guvernământ (76)
SM ISO690:2012
ARMAŞU, Vitalie. Republica Moldova: între republica prezidențială și republica parlamentară. In: Moldoscopie, 2022, nr. 2(97), pp. 25-29. ISSN 1812-2566. DOI: https://doi.org/10.52388/1812-2566.2022.2(97).02
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Moldoscopie
Numărul 2(97) / 2022 / ISSN 1812-2566 /ISSNe 2587-4063

Republica Moldova: între republica prezidențială și republica parlamentară

Republic of Moldova: between the presidential and parliamentary republic

République de Moldova: entre la république présidentielle et la république parlementaire

Республика Молдова: между президентской и парламентской формой правления

DOI:https://doi.org/10.52388/1812-2566.2022.2(97).02
CZU: 342.3(478)

Pag. 25-29

Armaşu Vitalie
 
Universitatea Americană din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 20 februarie 2023


Rezumat

În prezentul articol autorul examinează forma de guvernământ a Republicii Moldova - de la proclamarea independenței țării în 1991 și până-n zilele noastre. Se efectuează o analiză a evoluției formelor de guvernământ pe parcursul a 3 etape din istoria țării: 1991 - 1994 (de la independență și până la adoptarea, la 29 iulie 1994 a Constituției țării), 1994 – 2000 (de la adoptarea Constituției și până la modificările Legii Supreme din 5 iulie 2000) și 2000 – zilele noastre. Se va urmări schimbarea formei de guvernământ de la republică, de facto, prezidențială, pe timpul mandatului primului președinte al țării Mircea Snegur, în republică semiprezidențială, după adoptarea în 1994 a Constituției și în final, transformarea statului în republică parlamentară, după modificările operate de către partidul condus de cel de-al treilea președinte al țării, Vladimir Voronin. Formă, care deși a fost modificată prin Hotărârea Curții Constituționale din 4 martie 2016, prin care a fost restabilit modul de alegere a președintelui țării de către întreg poporul, nu a schimbat în nici un fel prerogativele șefului statului, care purta până atunci și, poartă în continuare în rol de simbol național.

The article examines the form of government of the Republic of Moldova - from the proclamation of the country’s independence in 1991 to the present day. The evolution of the forms of government during 3 stages of the country’s history will be analyzed: 1991 - 1994 (from independence until the adoption, on July 29, 1994 of the country’s Constitution), 1994 - 2000 (from the adoption of the Constitution and until the amendments of the Constitution from July 5, 2000) and 2000 – till our days. The article will examine how the form of government has changed from a de facto presidential presidency during the term of the first president of the country, Mircea Snegur, to a semi-presidential republic, after the adoption of the Constitution in 1994 and finally the transformation of the state into a parliamentary republic, after changes made by the party led by the country’s third president, Vladimir Voronin. This fact, notwithstanding the amendments brought by the Decision of the Constitutional Court of March 4, 2016, which restored the way of electing the president of the country directly by the people, did not change in any way the prerogatives of the head of state, who acts in the past and continue to act in the present mainly as a national symbol.

Dans cet article, l’auteur examine la forme de gouvernement de la République de Moldova - de la proclamation de l’indépendance du pays en 1991 à nos jours. Une analyse est effectuée de l’évolution des formes de gouvernement au cours de 3 étapes de l’histoire du pays: 1991 - 1994 (de l’indépendance jusqu’à l’adoption de la Constitution le 29 juillet 1994), 1994 – 2000 (de l’adoption de la Constitution jusqu’aux amendements de la Loi Suprême du 5 juillet 2000) et 2000 – nos jours. Il visera à faire passer la forme de gouvernement d’une république présidentielle de facto, sous le mandat du premier président du pays Mircea Snegur, à une république semi-présidentielle, après l’adoption en 1994 de la Constitution et enfin, la transformation de l’état en république parlementaire, après les changements apportés par le parti dirigé par le troisième président du pays, Vladimir Voronin. La forme, qui ne tenait pas compte des modifications apportées par la décision de la Cour Constitutionnelle du 4 mars 2016, qui rétablissait le mode d’élection du président du pays par l’ensemble du peuple, ne modifiait en rien les prérogatives du chef de l’état, qui jusque-là portait et porte toujours le rôle de symbole national.

В данной статье автор рассматрвает формы правления в Республике Молдова - от провозглашения независимости страны в 1991 году и до наших дней. Осуществлен анализ эволюции форм правления на протяжении 3-х этапов истории страны: с 1991 по 1994 гг. (от обретения независимости до принятия 29 июля 1994 г. Конституции страны), с 1994 по 2000 гг. (от принятия Конституции и до изменений в Основном Законе от 5 июля 2000 г.) и с 2000 г. до наших дней. Рассмотрен также процесс изменения формы правления с, де-факто, президентской, в период правления первого президента страны Мирчи Снегура, на президентско-парламентскую республику, после принятия Конституции в 1994 году и преобразование государства в парламентскую республику, после принятия поправок в Конституцию партией, во главе с третьим президентом страны Владимиром Ворониным. Несмотря на внесенные Постановлением Конституционного Суда от 4 марта 2016 г. поправок, восстановивших способ всенародного избрания президента страны, данные изменения никоим образом не повлияли на прерогативы главы государства. оставшегося всего лишь национальным символом.

Cuvinte-cheie
formă de guvernământ, republică prezidențială, republică semiprezidențială, republică parlamentară, competențele și rolul președintelui țării, competențele parlamentului,

form of government, presidential republic, semi-presidential republic, parliamentary republic, powers and role of the president of the country, powers of the parliament,

forme de gouvernement, république présidentielle, république semi-présidentielle, république parlementaire, pouvoirs et rôle du président du pays, pouvoirs du parlement,

форма правления, президентская республика, полупрезидентская республика, парламентская республика, полномочия и роль президента страны, полномочия парламента