Cercetarea și conservarea icoanei „Duminica Tuturor Sfinților” (1799)
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
188 2
Ultima descărcare din IBN:
2023-09-05 20:22
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
7.046.3.025.3 (1)
Subiectele reprezentării artistice. Iconografie. Iconologie (96)
SM ISO690:2012
MOŞNEAGU, Mina Adriana, DOBÎRCEANU, Otilia. Cercetarea și conservarea icoanei „Duminica Tuturor Sfinților” (1799). In: Patrimoniul cultural de ieri – implicaţii în dezvoltarea societăţii durabile de mâine, Ed. 5, 22 februarie 2022, Chişinău. Iași – Chișinău: 2022, Ediția 5, pp. 70-71. ISSN 2558 – 894X.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul cultural de ieri – implicaţii în dezvoltarea societăţii durabile de mâine
Ediția 5, 2022
Conferința "Patrimoniul cultural de ieri – implicaţii în dezvoltarea societăţii durabile de mâine"
5, Chişinău, Moldova, 22 februarie 2022

Cercetarea și conservarea icoanei „Duminica Tuturor Sfinților” (1799)

CZU: 7.046.3.025.3

Pag. 70-71

Moşneagu Mina Adriana, Dobîrceanu Otilia
 
Universitatea "Alexandru Ioan Cuza", Iaşi
 
 
Disponibil în IBN: 6 februarie 2023


Rezumat

Icoana „Duminica tuturor sfinților” a aparținut Mănăstirii Aroneanu din Iași, începând din anul 1985 fiind păstrată în depozitul Arhiepiscopiei Iașilor. În partea inferioară sunt înscrise anul 1799 și numele donatorilor Nichita și Elena. Compoziția icoanei este organizată pe două registre. In registrul superior a fost zugrăvită compoziția Marea Deisis, iar în registrulinferior au fost pictate șase cete de sfinți, pe două coloane cu câte trei regis-tre. Personajele au fost pictate pe un fond alb-gălbui luminos în registrul superior, și albastru cu tușe verzi în partea inferioară. Compoziția este înca-drată de un chenar auriu, cu desen decorativ negru, în stil baroc. Toate în-scrisurile sunt realizate în limba greacă. Pictura personajelor a fost realizată în stil postbizantin. Icoana a fost pictată în tehnică mixtă pe suport de lemn. Suportul realizat din trei scânduri de foioase, a fost fixat cu două traverse în coadă de rândunică. Stratul pictural este format din grund, straturi de culoa-re cu pigmenți anorganici, foiță de aur pe bolus roșu (la chenar, tron, aureo-lele). Icoana a fost analizată macroscopic, la stereolupă, la radiații UV și Roentgen. Au fost puse în evidență elemente de tehnică de autor și aspecte legate de starea de conservare a icoanei. Investigațiile biologice au eviden-țiat prezența unui atac microbiologic activ cu Aspergillus spp și atacul de insecte xilofage din genul Anobium. Analiza stării de conservare a icoanei a evidențiat prezența unor zone lacunare extinse, ceea ce face imposibilă re-construirea compozițională a picturii. Se observă și desprinderi, cracluri, zgârieturi, murdărie, pete, fisuri, cuie, modificarea planeității suportului, un mic fragment de lemn fracturat. Intervențiile de conservare a icoanei au constat în desprăfuirea acesteia, consolidarea stratului pictural desprins, lipirea fragmentului de lemn fracturat, biocidarea și îndepărtarea murdăriei de pe icoană.