Depressive symptomatology and personal growth initiative: comparative study between portuguese and spanish students
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
209 0
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
159.923.2:616.895.4(460:469) (2)
Psihologie (3398)
Psihiatrie. Psihiatrie patologică. Psihopathologie. Frenopatii. Psihoze. Anomalii mintale. Stări morbide mintale. Tulburări de comportament şi emoţionale (289)
SM ISO690:2012
MATOS, Vera, CARVALHO, Paula Saraiva, DA SILVA LOUREIRO, Manuel Joaquim. Depressive symptomatology and personal growth initiative: comparative study between portuguese and spanish students. In: Current Affairs and Perspectives in Psychological Research: . International conference of applied psychology, Ed. 2, 29-30 noiembrie 2022, Chisinau. Chișinău, Republic of Moldova: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2022, Ediția 2, pp. 13-14. ISBN 978-9975-159-97-5.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Current Affairs and Perspectives in Psychological Research
Ediția 2, 2022
Conferința "Current Affairs and Perspectives in Psychological Research"
2, Chisinau, Moldova, 29-30 noiembrie 2022

Depressive symptomatology and personal growth initiative: comparative study between portuguese and spanish students

Simptomatologia depresivă și inițiativa de creștere personală: studiu comparativ între studenții portughezi și spanioli.

CZU: 159.923.2:616.895.4(460:469)

Pag. 13-14

Matos Vera, Carvalho Paula Saraiva, Da Silva Loureiro Manuel Joaquim
 
 
 
Disponibil în IBN: 9 ianuarie 2023


Rezumat

The transition from school to university constitutes, for most young people, the obtainment of independence, however it can also be seen as a critical phase of adaptation to new demands imposed by the university environment. Thus, adjustment to university experience constitutes a time period that is conducive both to negative events and harmful consequences on students’ mental health, as well as to positive events and opportunities for growth and development of skills that are transversal to all of the life cycle. The sample is composed of 485 participants, about half of which are portuguese students, from the University of Beira Interior (50.5%) and 49.5% are spanish students, from the University of Salamanca. The sample has 71.5% female participants and 28.5% male participants, adding that most participants are 18 and 19 years old. The scales used were Center for Epidemiologic Studies Depression Scale (CES-D) and Personal Growth Initiative Scale (PGIS-II), along witha socio-demographic questionnaire. There are no statistically significant differences between nationalities concerning depressive symptoms and personal growth initiative. Age has an isolated effect on depressive symptoms. Age and gender present interaction effects on both variables. A negative correlation between depressive symptoms and personal growth initiative was found.

Trecerea de la școală la universitate constituie, pentru majoritatea tinerilor, obținerea independenței, totuși poate fi văzută și ca o fază critică de adaptare la noile cerințe impuse de mediul universitar. Astfel, adaptarea la experiența universitară constituie o perioadă de timp propice atât evenimentelor negative și consecințelor dăunătoare asupra sănătății mintale a studenților, cât și evenimentelor pozitive și oportunităților de creștere și dezvoltare a competențelor transversale întregului ciclu de viață. Eșantionul este compus din 485 de participanți, dintre care aproximativ jumătate sunt studenți portughezi, de la Universitatea din Beira Interior (50,5%) și 49,5% sunt studenți spanioli, de la Universitatea din Salamanca. Eșantionul are 71,5% femei și 28,5% bărbați, adăugând că majoritatea participanților au 18 și 19 ani. Scalele utilizate au fost Scala de depresie a Centrului pentru Studii Epidemiologice (CES-D) și Scala de inițiativă de creștere personală (PGIS-II), împreună cu un chestionar socio-demografic. Nu există diferențe semnificative statistic între naționalități în ceea ce privește simptomele depresive și inițiativa de creștere personală. Vârsta are un efect izolat asupra simptomelor depresive. Vârsta și sexul prezintă efecte de interacțiune asupra ambelor variabile. S-a găsit o corelație negativă între simptomele depresive și inițiativa de creștere personală.

Cuvinte-cheie
depressive symptoms, personal growth initiative, University students,

simptome depresive, inițiativă de creștere personală, studenţi