„Partita pentru nai și orchestră” de Boris Dubosarschi: între baroc și contemporaneitate
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
276 6
Ultima descărcare din IBN:
2023-11-11 19:25
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
780.641:786/789 (1)
Muzică (1809)
SM ISO690:2012
BEREZOVICOVA, Tatiana. „Partita pentru nai și orchestră” de Boris Dubosarschi: între baroc și contemporaneitate. In: Arta , 2022, nr. 2(AAV), pp. 59-66. ISSN 2345-1181. DOI: https://doi.org/10.52603/arta.2022.31-2.08
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 2(AAV) / 2022 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

„Partita pentru nai și orchestră” de Boris Dubosarschi: între baroc și contemporaneitate

Partita for panpipe and orchestra by Boris Dubosarsky: between baroque and contemporaneity

DOI:https://doi.org/10.52603/arta.2022.31-2.08
CZU: 780.641:786/789

Pag. 59-66

Berezovicova Tatiana
 
Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice
 
 
Disponibil în IBN: 2 ianuarie 2023


Rezumat

Studiul este dedicat unei lucrări de proporții a cunoscutului compozitor Boris Dubosarschi (1947—2017). Scrisă în 2004, Partita pentru nai și orchestră încă nu a fost studiată de muzicologi, cu toate că o merită din câteva motive. Este o lucrare polivalentă, contopind particularitățile mai multor tipuri de ciclu instrumental: suită barocă, sonată barocă, suită modernă, simfonie, concert. Încadrată în general în stilistica muzicii preclasice, Partita revelează și unele trăsături ale scriiturii contemporane. O calitate aparte îi oferă îmbinarea sonorității naiului și a orchestrei de cameră. Conceptul original, limbajul muzical atractiv, partida naiului solistic plină de virtuozitate și melodism — grație acestor calități lucrarea este solicitată în practica artistică și pedagogică, fi ind destinată interpreților profesioniști și studenților de la treapta superioară a studiilor muzicale. Articolul este un omagiu în memoria lui Boris Dubosarschi care în anul 2022 ar fi împlinit 75 de ani.

The study is dedicated to a large-scale work by the famous composer Boris Dubosarschi (1947—2017). Written in 2004, the Partita for panpipe and orchestra has not yet been studied by musicologists, although it deserves it for a few reasons. It is a multifaceted work, merging the peculiarities of several types of instrumental cycle: baroque suite, baroque sonata, modern suite, symphony, concerto. Framed generally in the stylistics of pre-classical music, the Partita also reveals some features of contemporary writing. A special quality is given by the combination of panpipe and chamber orchestra sonority. The original concept, the attractive musical language, the solo panpipe full of virtuosity and melody — thanks to these qualities the work is in demand in artistic and pedagogical practice, being intended for professional performers and students from the higher level of musical studies. Th e article is a tribute to the memory of Boris Dubosarschi who would have turned 75 in 2022.

Cuvinte-cheie
arie, baroc, Boris Dubosarschi, ciclu pentapartit, concert, fi nal, fuga, gavotă, nai, partită, preludiu, simfonie, suită,

aria, baroque, Boris Dubosarschi, concerto, fi nale, fi ve-part cycle, fugue, gavotte, panpipe, partita, prelude, symphony, suite