Elemente de ritual în spectacolele regizorului Alexandru Vasilache
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
234 0
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
792.071.1(478) (9)
Teatru. Artă scenică. Reprezentații teatrale (526)
SM ISO690:2012
CERGĂ, Liliana, ROŞCA-ICHIM, Angelina. Elemente de ritual în spectacolele regizorului Alexandru Vasilache. In: CULTURA ȘI ARTA: cercetare, valorificare, promovare, 10 decembrie 2021, Chişinău. Chişinău: 2021, pp. 32-33. ISBN 978-9975-117-80-7.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
CULTURA ȘI ARTA: cercetare, valorificare, promovare 2021
Conferința "Cultura și arta: cercetare, valorificare, promovare"
Chişinău, Moldova, 10 decembrie 2021

Elemente de ritual în spectacolele regizorului Alexandru Vasilache

CZU: 792.071.1(478)

Pag. 32-33

Cergă Liliana, Roşca-Ichim Angelina
 
Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice
 
 
Disponibil în IBN: 6 octombrie 2022


Rezumat

De-a lungul timpului, regizorul Alexandru Vasilache rămâne fidel convingerilor sale artistice și estetice, ritualul având în lucrările sale un rol predilect. Una dintre caracteristicile constante ale demersurilor lui A. Vasilache este tendința de a umaniza divinitatea (apropiind-o astfel de înțelegerea și acceptarea noastră) și viceversa – de a ridica la rang de providențial trăsături și obiceiuri aparent comune, pentru a sublinia ideea că viața fiecăruia este deosebit de importantă și nimic din ce i se întâmplă nu poate fi lipsit de însemnătate. În spectacolul Cine l-a trezit pe Yorick?, regizorul A. Vasilache încearcă să probeze existența unui Dumnezeu al actorilor. El ne demonstrează, prin punerea reușită și repetată în valoare a capacităților și talentului acestora, că fiecare dintre acești actori poate fi un Dumnezeu pentru rolul sau secvența de rol care-i este repartizată într-un spectacol, chiar dacă, potrivit scenariului, acel rol nu face referință la o divinitate. Pentru spectacolul în cauză, scena este concepută ca un sanctuar deschis în care fiece actor propovăduiește un adevăr (accentuez predilecția regizorului pentru un grup de actori cu care lucrează în mod repetat). Întreg ansamblul acestor acțiuni constituie un spectacol-pledoarie – Cine l-a trezit pe Yorick? – în care descoperim o atmosferă de încărcătură autentică – o atmosferă plină de energie, de ritual, care aduce spectatorul într-o dimensiune nouă, total opusă perceperii clasice a spectacolului. Or, anume aceste elemente pe care le-am observat în lucrările lui A. Vasilache constituie unul dintre motivele pentru care am ales să studiez mai aprofundat montările regizorului și să confrunt două dintre lucrările sale timpurii cu două montări recente, pentru a observa în ce măsură creatorul a avansat în căutările sale scenice și cum acestea s-au răsfrânt asupra abordării textelor și a mesajelor pe care le transmit prin intermediul spectacolelor.

Cuvinte-cheie
ritual, teatru, spectacol, percepţie, actor, regizor, scenă

DataCite XML Export

<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<resource xmlns:xsi='http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance' xmlns='http://datacite.org/schema/kernel-3' xsi:schemaLocation='http://datacite.org/schema/kernel-3 http://schema.datacite.org/meta/kernel-3/metadata.xsd'>
<creators>
<creator>
<creatorName>Cergă, L.</creatorName>
<affiliation>Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice, Moldova, Republica</affiliation>
</creator>
<creator>
<creatorName>Roşca-Ichim, A.</creatorName>
<affiliation>Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice, Moldova, Republica</affiliation>
</creator>
</creators>
<titles>
<title xml:lang='ro'>Elemente de ritual &icirc;n spectacolele regizorului Alexandru Vasilache</title>
</titles>
<publisher>Instrumentul Bibliometric National</publisher>
<publicationYear>2021</publicationYear>
<relatedIdentifier relatedIdentifierType='ISBN' relationType='IsPartOf'>978-9975-117-80-7</relatedIdentifier>
<subjects>
<subject>ritual</subject>
<subject>teatru</subject>
<subject>spectacol</subject>
<subject>percepţie</subject>
<subject>actor</subject>
<subject>regizor</subject>
<subject>scenă</subject>
<subject schemeURI='http://udcdata.info/' subjectScheme='UDC'>792.071.1(478)</subject>
</subjects>
<dates>
<date dateType='Issued'>2021</date>
</dates>
<resourceType resourceTypeGeneral='Text'>Conference Paper</resourceType>
<descriptions>
<description xml:lang='ro' descriptionType='Abstract'><p>De-a lungul timpului, regizorul Alexandru Vasilache răm&acirc;ne fidel convingerilor sale artistice și estetice, ritualul av&acirc;nd &icirc;n lucrările sale un rol predilect. Una dintre caracteristicile constante ale demersurilor lui A. Vasilache este tendința de a umaniza divinitatea (apropiind-o astfel de &icirc;nțelegerea și acceptarea noastră) și viceversa &ndash; de a ridica la rang de providențial trăsături și obiceiuri aparent comune, pentru a sublinia ideea că viața fiecăruia este deosebit de importantă și nimic din ce i se &icirc;nt&acirc;mplă nu poate fi lipsit de &icirc;nsemnătate. &Icirc;n spectacolul Cine l-a trezit pe Yorick?, regizorul A. Vasilache &icirc;ncearcă să probeze existența unui Dumnezeu al actorilor. El ne demonstrează, prin punerea reușită și repetată &icirc;n valoare a capacităților și talentului acestora, că fiecare dintre acești actori poate fi un Dumnezeu pentru rolul sau secvența de rol care-i este repartizată &icirc;ntr-un spectacol, chiar dacă, potrivit scenariului, acel rol nu face referință la o divinitate. Pentru spectacolul &icirc;n cauză, scena este concepută ca un sanctuar deschis &icirc;n care fiece actor propovăduiește un adevăr (accentuez predilecția regizorului pentru un grup de actori cu care lucrează &icirc;n mod repetat). &Icirc;ntreg ansamblul acestor acțiuni constituie un spectacol-pledoarie &ndash; Cine l-a trezit pe Yorick? &ndash; &icirc;n care descoperim o atmosferă de &icirc;ncărcătură autentică &ndash; o atmosferă plină de energie, de ritual, care aduce spectatorul &icirc;ntr-o dimensiune nouă, total opusă perceperii clasice a spectacolului. Or, anume aceste elemente pe care le-am observat &icirc;n lucrările lui A. Vasilache constituie unul dintre motivele pentru care am ales să studiez mai aprofundat montările regizorului și să confrunt două dintre lucrările sale timpurii cu două montări recente, pentru a observa &icirc;n ce măsură creatorul a avansat &icirc;n căutările sale scenice și cum acestea s-au răsfr&acirc;nt asupra abordării textelor și a mesajelor pe care le transmit prin intermediul spectacolelor.</p></description>
</descriptions>
<formats>
<format>application/pdf</format>
</formats>
</resource>