Particularități tematice și artistice în grafica satirică a plasticianului Evghenii Merega
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
241 5
Ultima descărcare din IBN:
2023-11-15 17:31
SM ISO690:2012
ADASCALIȚA (CRIGAN), Lucia. Particularități tematice și artistice în grafica satirică a plasticianului Evghenii Merega. In: Studii culturale, Ed. 4, 28 septembrie 2022, Chişinău. Chişinău: Institutul Patrimoniului Cultural; Biblioteca Municipală „B.P. Hasdeu”, Filiala de Arte „Tudor Arghezi”, 2022, Ediţia 4, p. 14. ISBN 978-9975-84-165-8.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studii culturale
Ediţia 4, 2022
Simpozionul "Simpozionul naţional de studii culturale :"
4, Chişinău, Moldova, 28 septembrie 2022

Particularități tematice și artistice în grafica satirică a plasticianului Evghenii Merega


Pag. 14-14

Adascalița (Crigan) Lucia
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 4 octombrie 2022


Rezumat

Evghenii Merega a fost și rămâne a fi o personalitate marcantă în viața artistică din țară – fapt ce presupune necesitatea cercetării și punerii în valoare a aportului plasticianului inclusiv în domeniul graficii satirice. Născut în ianuarie 1910, artistul s-a afirmat major în ambianța artistică din RSSM. Fiind absolvent al Institutului Poligrafic din Harkov (Kharkiv), Evghenii Merega a dezvoltat o activitate polivalentă. În acest context, afișele, grafica de șevalet (natură statică, peisaje, portrete, compoziții), ilustrațiile de carte, precum și desenele satirice caracterizează arealul tematic abordat de către protagonist. Pornind de la faptul că plasticianul a practicat pe larg și grafica satirică, ne propunem să evidențiem acest aspect al creației sale, rămas oarecum în umbră. Caracterul inedit al operelor satirice ale acestuia derivă din abordarea realistă a scenelor surprinse, perfecționarea continuă a procedeelor compoziționale în perspectiva atingerii unor valori expresive și armonice. Iar hârtia, acuarela și tușul sunt acele materiale, care i-au oferit posibilitatea să dezvolte subiecte legate de cultură, agricultură, cotidian, viață publică, sport, viață politică. Ca și mulți alți artiști caricaturiști, printre care se numără Leonid Domnin, Iurie Rumeanțev, Nicolae Macarenco, de asemenea și Evghenii Merega a preferat să îmbine tehnica acuarelei cu prelucrarea grafică în tuş. Această modalitate de tratare plastică a favorizat realizarea unor foi grafice expresive prin esența lor liniară, dar și prin redarea artistică, prin utilizarea resurselor emotive, a spațiului compozițional și a tipajelor. Astfel, prin intermediul creației sale Evghenii Merega a contribuit la dezvoltarea și diversificarea stilistică și tematică a domeniului graficii satirice naționale.