Kahalul în organizarea comunității evreiești din Basarabia sec. al XIX-lea – începutul sec. XX: tradiția iudaică și legislația rusă privitor la religii
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
368 22
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-03 17:25
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
94(=411.16)(478)”XIX-XX” (2)
Istoria Moldovei. Republica Moldova (67)
SM ISO690:2012
DAMIAN, Victor. Kahalul în organizarea comunității evreiești din Basarabia sec. al XIX-lea – începutul sec. XX: tradiția iudaică și legislația rusă privitor la religii. In: Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare, Ed. 14, 30-31 mai 2022, Chișinău. Chișinău: Institutul Patrimoniului Cultural, 2022, Ediția 14, p. 72. ISBN 978-9975-84-158-0.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare
Ediția 14, 2022
Conferința "Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare"
14, Chișinău, Moldova, 30-31 mai 2022

Kahalul în organizarea comunității evreiești din Basarabia sec. al XIX-lea – începutul sec. XX: tradiția iudaică și legislația rusă privitor la religii

CZU: 94(=411.16)(478)”XIX-XX”

Pag. 72-72

Damian Victor
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 20 iulie 2022


Rezumat

Evreii din Basarabia, la fel ca majoritatea evreilor care au trăit în Imperiul Rus în Zona de Ședere, respectau cu strictețe tradițiile prescrise de canonul religios. Păstrarea sistemului kahalurilor, a instituțiilor speciale de învățământ, a unei proceduri speciale de plată a impozitelor etc., toate acestea au contribuit la izolarea evreilor de alte grupuri ale populației Basarabiei. Evreii se supuneau unei legislații speciale. Iudaismul, ca toate religiile necreștine, era tratat de autorități ca o religie străină. Constrânși de efortul de a supraviețui într-un mediu ostil, evreii se consolidau în jurul unui anumit centru, jucat de instituțiile comunitare: sinagogi, case de rugăciune etc. Rabinii adesea acționau ca intermediari între autorități și comunitate în rezolvarea problemelor importante. În legile Imperiului Rus din 1835 privitor la evrei structura kahalului a fost clar definită. Conform legii, el se alegea pentru trei ani și era aprobat de autoritățile guberniei. Până în anii ’40 ai sec. al XIX-lea, autoritățile ruse considerau kahalul drept principalul organism comunitar care era responsabil de conducerea populației evreiești din provincii. Fiind în fruntea comunității evreiești, autoritățile alese ale kahalului asigurau comunicarea dintre comunitatea evreiască și autorități pe probleme legate de colectarea impozitelor, domeniile vieții comunitare precum educația, medicina etc.). Ulterior, autoritățile ruse au adoptat o serie de măsuri legislative menite să reformeze conducerea comunităților evreiești. Conform legislației din 1844, funcțiile economice și administrative ale kahalurilor din Basarabia au fost transferate autorităților locale. Ca urmare, kahalurile nu au fost niciodată complet desființate și au continuat să existe ca organizații care se ocupau de viața religioasă internă a comunității pe toată perioada în care Basarabia făcea parte din Imperiul Rus.