De ce „managementul proiectului” la DIB ULIM
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
221 1
Ultima descărcare din IBN:
2023-05-02 21:16
SM ISO690:2012
AMORŢITU, Angela. De ce „managementul proiectului” la DIB ULIM. In: Symposia Professorum, 8-9 octombrie 2004, Chişinău. Chişinău: Editura ULIM, 2003, pp. 63-67. ISBN 9975-934-13-7.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Symposia Professorum 2003
Simpozionul "Symposia Professorum"
Chişinău, Moldova, 8-9 octombrie 2004

De ce „managementul proiectului” la DIB ULIM


Pag. 63-67

Amorţitu Angela
 
Departamentul Informaţional Biblioteconomic ULIM
 
 
Disponibil în IBN: 11 iulie 2022


Rezumat

De ce “managementul proiectului” la DIB ULIM? În condiţiile, când activitatea informaţional – bibliotecară este supusă unor provocări majore din partea comunităţii universitare (schimbări în curiculum-ul universitar, implementarea formelor şi metodelor noi de studiu, interconexiunea disciplinelor de studiu, exigenţe ale clienţilor etc.), eficacitatea funcţionării instituţiei bibliotecare depinde de potenţialul conceptual, strategic al structurii informaţional – bibliotecare. Identificarea şi valorificarea celui din urmă se efectuează prin implementarea managementului proiectului. Care este poziţia noastră vizavi de această formă de dirijare a activităţii instituţiei bibliotecare? Implementarea „managementului proiectului” la DIB ULIM ţine de trei etape principale. Din punct de vedere cronologic prima etapă cuprinde anii 1998 – 1999, când la solicitarea administraţiei DIB angajaţii au fost implicaţi în elaborarea conceptului de reorganizare şi amenajare a spaţiilor funcţionale bibliotecare. În baza a trei proiecte de concepte, prezentate de către diferite grupuri de lucru, a fost elaborat unul complex, prezentat şi aprobat la nivel de Rectorat. Implicaţiile DIB ULIM în proiectul internaţional Tempus – Tacis „Library Training in Moldova” (anii 2000 – 2001) au semnificat o nouă etapă în realizarea „managementului proiectului”, principiile şi prevederile acestuia lărgindu-şi sfera de aplicare în activitatea informaţional –bibliotecară. Urmare a unei astfel de funcţionări a fost facilitată şi procedura de implementare a managementului strategic şi organizaţional. A treia etapă urmează după anul 2001, specificul acesteia constând în elaborarea şi implementarea conceptelor, proiectelor de importanţă locală, orientate pentru optimizarea satisfacerii cerinţelor informaţional – documentare ale comunităţii universitare. Analizând experienţele practice, putem conchide că „managementul proiectului” este procesul amplu şi complex prin care se stabileşte, pe baza anticipării schimbărilor ce se vor produce în cadrul şi în interiorul bibliotecii, evoluţia ei pe termen lung şi performanţele pe care le va realiza. Prin “managementul proiectului” se asigură formularea riguroasă, aplicarea corespunzătoare şi evaluarea continuă a strategiei stabilite. Orice activitate sau proces de lucru în cadrul bibliotecii necesită o atitudine şi poziţie conceptuală desfăşurată (anume aceasta constituie esenţa „ managementului proiectului” în viziunea noastră). Este necesar să conştientizăm, că bibliotecarul în condiţiile unei societăţi informaţionale nu este un simplu executant al unor procese tehnice, ci un profesionist ce îşi planifică activitatea, are un concept bine determinat asupra oricărei probleme de profesie. Managementul proiectului trebuie să aibă la bază analiza tuturor laturilor, faţetelor activităţilor şi fluxurilor de bibliotecă. El trebuie să reprezinte în mod obligatoriu sursa, punctul de pornire al întregii activităţi manageriale, dar şi a oricărui angajat al instituţiei bibliotecare. Biblioteca în condiţiile fluctuante ale economiei de piaţă nu poate supravieţui fără o evaluare a activităţilor viitoare, fără stabilirea unor priorităţi şi obiective, fără trasarea unor modalităţi de acţiune şi a unor posibile link-uri active, care ar deschide noi porţi, noi motoare de dezvoltare informaţională. În aceste condiţii elaborarea şi implementarea unui proiect (unui concept, unei strategii) reprezintă un pas important şi necesar în dezvoltarea bibliotecii în acord cu cerinţele contemporane. Managemenul reprezintă un element al schimbărilor, un proces creativ şi formativ, o prioritate şi funcţie importantă a bibliotecii. Pentru ca un proiect să aibă şanse maxime de reuşită, el trebuie să fie construit pe baza următoarelor principii: ƒ Inovaţie ƒ Responsabilitate ƒ Participare comunitar㠃 Eficienţ㠃 Profesionalism ƒ Transparenţă Mai există un aspect foarte important al “managementului proiectului”. Este necesar să orientăm personalul nu numai pentru emiterea, „naşterea” ideilor şi propunerilor. Fiecare frază, gen “M-am gândit să facem asta”, trebuie să fie însoţită de un plan concret de acţiune. Acesta din urmă va insera răspuns la întrebările: care sunt obiectivele, cine beneficiază de rezultate, cine ce face, în cît timp cu ce resurse, cine coordonează / este responsabil etc. O astfel de abordare cere din partea personalului concentrarea eforturilor, dar mai ales o tratare complexă, cu abordări actuale şi strategice a problemelor. În ultimii trei ani la DIB ULIM au fost elaborate un şir de programe şi concepte, ce au avut un impact deosebit în comunitatea universitară: ƒ “Grija pentru noii beneficiari” ; ƒ conceptul “biblioteca utilizatorului” ; ƒ conceptul materialelor promoţionale ;ƒ conceptul “formarea culturii informaţionale a clienţilor” ; ƒ conceptul politicii de instruire a angajaţilor DIB ULIM ; Care sunt beneficiile unei astfel de politici manageriale? Sintetizând experienţa DIB ULIM, dar şi opiniile teoretice ale specialiştilor în domeniul managementului, putem specifica următoarele avantaje ale „managementului proiectului”: ƒ dezvoltarea abilităţilor angajaţilor (management de proiect, management de echipă, comunicare ); ƒ dezvoltarea atitudinii şi poziţiei profesionale (receptivitate, gândire pozitivă, acceptarea greşelilor etc.); ƒ acumularea de cunoştinţe şi experienţe; ƒ împlinire profesională (mândrie, auto-motivare, încredere în sine, în organizaţia şi în membrii unde lucrează); ƒ disciplinează şi ordonează persoana profesional şi funcţional; ƒ un proiect sau o concepţie de importanţă locală poate să devină un proiect de anvergură, de proporţii mari, unde sunt implicate diferite biblioteci, organizaţii; ƒ proiectul implică lucrul în echipă, sarcina fiind pusă în faţa unui grup de oameni ; de aici şi sentimentul de apartenenţă la acest grup pentru fiecare din membrii grupului. Aplicarea principiilor “managementului proiectului” în cadrul DIB ULIM a creat unele oportunităţi şi ne-au adus în faţa următoarelor concluzii: ƒ formarea unei viziuni conceptuale în abordarea problemelor profesionale (atât strategice, cât şi curente) influenţează eficacitatea funcţionării instituţiei bibliotecare; ƒ este important ca fiecare concept (proiect) să fie formulat explicit şi clar , să fie promovat la nivelul comunităţii, în serviciul căreia funcţionează biblioteca;ƒ necesitatea instruirii continue la capitolul consolidarea educaţiei manageriale a personalului instituţiei bibliotecare.