Schimbarea: prioritate profesională ori ambiţie pentru bibliotecari?
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
273 2
Ultima descărcare din IBN:
2022-12-05 22:37
SM ISO690:2012
AMORŢITU, Angela. Schimbarea: prioritate profesională ori ambiţie pentru bibliotecari? In: Symposia Professorum, 8-9 octombrie 2004, Chişinău. Chişinău: Universitatea Libera Internationala, 2005, pp. 38-42. ISBN 9975-934-50-1.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Symposia Professorum 2005
Simpozionul "Symposia Professorum"
Chişinău, Moldova, 8-9 octombrie 2004

Schimbarea: prioritate profesională ori ambiţie pentru bibliotecari?


Pag. 38-42

Amorţitu Angela
 
Departamentul Informaţional Biblioteconomic ULIM
 
 
Disponibil în IBN: 7 iulie 2022


Rezumat

Datorită rolului important, pe care îl deţine în procesul dezvoltării, schimbarea a devenit un laitmotiv al zilelor noastre. Unei lumi în mişcare trebuie să-i corespundă un om cu o mare putere de adaptare, mobil în gândire şi acţiune, creator, care îmbină tradiţia cu inovaţia. Iniţierea reformei bibliotecare la începutul anilor “90 a coincis cu introducerea noilor tehnologii în practica de lucru în multe biblioteci din ţară. În această perioada au avut loc cele mai mari schimbări şi realizări în domeniu, care au pus bazele biblioteconomiei naţionale. Din momentul fondării Bibliotecii ULIM (anul 1992), angajaţii acesteia au recunoscut şi au acceptat schimbarea drept element indispensabil activităţii profesionale. Tendinţa de a fi competitivi, de a oferi comunităţii universitare servicii informaţional – bibliotecare de performanţă au determinat orientarea sistemului de management al DIB ULIM spre creativitate, flexibilitate, diversitate. Acestea au favorizat schimbări în următoarele domenii: mentalitatea / comportamentul profesional al angajaţilor DIB; structura unităţii info-documentare, tehnologia şi tehnicile utilizate; dinamica grupurilor organizaţionale (servicii, oficii). Este important să specificăm, că la nivel instituţional a fost acceptată următoarea definiţie a noţiunii „schimbare: orice înlocuire, modificare, transformare sau prefacere în forma şi/sau conţinutul unui obiect / proces, produs, lucrare, activitate (1, p. 3). Pentru a urmări procesul de implementare a schimbărilor în activitatea DIB ULIM, este importantă, la latitudinea noastră, o incursiune istorică. Astfel, schimbările şi reformele efectuate la DIB ULIM au traversat câteva etape, acestea fiind specificate în prima fasciculă a colecţiei DIBIS („Istoria Departamentului Informaţional–Biblioteconomic ULIM), elaborată şi editată cu prilejul împlinirii a 10 ani de la fondarea Universităţii (3 ): • etapa de constituire şi dezvoltare iniţială (anii 1992- 1994); • etapa statornicirii organizaţionale şi funcţionale (anii 1995-1996); • etapa modernizării tehnologice a activităţii informaţional-bibliotecare (anii 1997-1999); • etapa reformelor şi schimbărilor organizaţional – funcţionale (anul 2000-prezent). Pe parcursul acestor etape au fost implementate mai multe strategii de dezvoltare şi proiecte, ce au fundamentat schimbările mentalităţii profesionale, organizaţionale, tehnice, funcţionale. Cele mai semnificative schimbări ce s-au realizat la DIB ULIM în perioadele menţionate, sunt: • la etapă de constituire şi dezvoltare iniţială (anii 1992- 1994) au demarat schimbări procesuale, ce au constituit baza formării structurii organizaţional-funcţionale a Bibliotecii ULIM (sala de lectură; împrumut la domiciliu; achiziţii şi catalogare); • la etapa statornicirii organizaţională şi funcţională a Bibliotecii (anii 1995-1996) au avut loc mai multe schimbări, urmărindu-se statornicirea, asigurarea durabilităţii organizaţională şi funcţională a bibliotecii universitare: elaborarea primei Concepţii a Bibliotecii ULIM, implicarea în proiecte de achiziţie de carte,transferarea bibliotecii în noile spaţii funcţionale (str. Vlaicu Pârcălab); definitivarea structurii Bibliotecii; implementarea noilor forme de servire informaţională a clienţilor (zile de informaţie, diseminarea selectivă a informaţiei, formarea unei imagini favorabile Bibliotecii în comunitatea universitară prin implementarea principiului „în serviciul comunităţii universitare”; • în cadrul etapei de modernizare a activităţii informaţional-bibliotecare (anii 1997-1999) au fost implementate noi tehnici şi tehnologii: elaborarea şi promovarea proiectului „Automatizarea Bibliotecii ULIM”, elaborarea proiectului Tempus-Tacis „Management Development for University Library” (iniţierea relaţiilor profesionale cu potenţialii parteneri, determinarea strategiilor şi direcţiilor prioritare etc.), demararea automatizări proceselor de bibliotecă şi crearea catalogului electronic; • perioada cu adevărat istorică în dezvoltarea DIB ULIM este înscrisă la etapa reformelor şi schimbărilor organizaţional-funcţionale (anii 2000-prezent). Pe parcursul acestor ani sunt înfăptuite schimbări esenţiale, cu o rezonanţă deosebită atât pentru bibliotecarii ULIM, pentru comunitatea universitară, cât şi pentru comunitatea profesională din ţară. Realizările obţinute au schimbat atitudinea clientului faţă de bibliotecar, dar şi a bibliotecarului faţă de sine. Aceste schimbări ţin de: orientarea şi aplicarea obiectivelor din managementul strategic, managementul schimbărilor, managementul organizaţional şi al resurselor umane, reorganizarea bibliotecii în „departament universitar”, formularea şi declararea misiunii DIB ULIM, elaborarea şi implementarea conceptelor de importanţă locală, orientate pentru optimizarea servirii informaţional-documentare a comunităţii universitare, diversificarea serviciilor informaţional - bibliotecare, punerea în aplicare a managementului resurselor umane, insistând pentru identificarea şi valorificarea creativităţii bibliotecarilor. Schimbările efectuate au caracter diferit: schimbări în structura organizaţiei (trecerea de la modelul tradiţional ierarhic de conducere la un model nou, cu implementarea elementelor structurii plate şi îmbinarea organică cu cele ale structurii ierarhice); schimbări în metodele şi tehnicile de fundamentare a deciziilor (s-au stabilit strategii şi priorităţi de dezvoltare pe anumite perioade, implementarea managementul proiectelor prin elaborarea unor programe şi concepte, gen: ”Grija pentru noii beneficiari” „Biblioteca utilizatorului”, conceptul materialelor promoţionale al DIB ULIM, conceptul politicii de instruire continuă a angajaţilor); schimbări în comportamentul membrilor organizaţiei (personalul DIB ULIM a conştientizat importanţă şi necesitatea schimbării, au conştientizat necesitate de autoinstruire şi autodisciplină la locul de muncă, importanţa lucrului în echipă, formarea unei viziuni conceptuale). Bibliotecarul, fiind promotorul schimbărilor este obligat să-şi revizuie opţiunile, priorităţile profesionale. Schimbarea ţine mai ales de acele aspecte, care se reflectă asupra competitivităţii DIB ULIM: • motivaţia personalului, • programarea strategică, • colaborarea bibliotecilor, • crearea de proiecte în comun, • participarea la proiecte de nivel interuniversitar şi regional, • îmbunătăţirea paginii Web şi utilizarea potenţialului ei informaţional – promoţional. Este important să depăşim ambiţiile, lenevia, obstacolele şi barierele interioare pentru a ne schimba întru binele profesiei, pentru a deveni surse de autoritate în furnizarea serviciilor informaţionale şi a cunoştinţelor. Schimbarea solicită un înalt profesionalism din partea tuturor angajaţilor instituţiei bibliotecare, axându-se pe creativitate şi deschidere profesională.