Un tablou necunoscut al familiei lui Vasile Lupu
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
249 2
Ultima descărcare din IBN:
2023-01-17 21:52
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
94(498):7.041.5 (1)
Istoria României. Republica România (133)
Istoria Americii de Nord. Americii Centrale (5925)
SM ISO690:2012
Un tablou necunoscut al familiei lui Vasile Lupu. In: Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei. , Ed. 25, 8-9 octombrie 2015, Chisinau. Chişinău: Casa Editorial-Poligrafică „Bons Offices”, 2015, Ediția 25, p. 48. ISBN 978-9975-87-007-8.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei.
Ediția 25, 2015
Sesiunea "Sesiunea științifi că a Muzeului Național de Istorie a Moldovei"
25, Chisinau, Moldova, 8-9 octombrie 2015

Un tablou necunoscut al familiei lui Vasile Lupu

CZU: 94(498):7.041.5

Pag. 48-48

 
 
 
Disponibil în IBN: 29 iunie 2022


Rezumat

Un interes deosebit, în acest context, prezintă copia unei imagini murale din biserică Trei Ierarhi (Iași), ilustrând familia lui Vasile Lupu. Această reproducere a fost realizată de recunoscutul pictor polonez Kornel Szleglu (1819-1870), în timpul anului petrecut la Iași, din noiembrie 1850 până la mijlocul anului 1851. Acest tablou a fost depistat în cadrul Patrimoniului Muzeului Național din Varșovia, din colecția Branicki (Muzeum Narodowe w Warszawie. Kolekcja rysunku polskiego. Rys. Pol. 2868 (Cat., s. 30/786). Lucrarea este efectuată în creion pe hârtie în imagine alb-negru, cu dimensiunile 15,2×21,0 și datează din anul 1851. Desenul este intitulat: „Bazyli Lupo, wojewoda mołdawski“ („Vasile Lupu, domnitor moldovean“), comportând în partea stângă sus semnătura pictorului „Szlegiel“ „Korneli Szlegiel 1851“. Este cunoscut faptul că pictorii copiști, acordă o atenție particular deosebită detaliilor, inclusiv celor, mai puțin vizibile. Scopul reproducerii portretului familiei lui Vasile Lupu este neștiut, însă cert este faptul că pictorul polonez a fost profund impresionat de tehnica utilizată și paleta de culori întrebuințate pentru realizarea picturii murale din biserică. Valoarea acestei opere este inestimabilă. Biserica Trei Ierarhi, a devansant o serie de cataclisme (incendii, seisme, nu odată a fost prădată), fi ind mai târziu restaurată (la sfârșitul secolului al XIX-lea). Pictorul polonez a reușit astfel să imortalizeze, prin opera sa, atât istoria multiseculară atașata bisericii, dar și detaliile inedite a chipurilor familiei regale, care, lamentabil, au fost defi nitiv pierdute. Măiestria refl ectată în această operă reprezintă cea mai veridică sursă de epocă, favorizând astfel, supletiv cercetărilor descriptive, studiul vizual al personajului. Folosirea aspectului ilustrativ în metodologia de cercetare istorică ne oferă posibilitatea unică de a vizualiza istoria în toată culoarea și nuanțele sale, astfel completând lacuna textului descriptiv, care tinde deseori spre o subiectivitate banalizată.