Mesajul evanghelic și liturgic al compozițiilor Cina cea de taină din colecția Muzeului Național de Istorie a Moldovei
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
224 0
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
069.5:7.046.3 (11)
Muzee. Expoziții permanente (505)
Subiectele reprezentării artistice. Iconografie. Iconologie (96)
SM ISO690:2012
CHIROŞCA, Adelaida. Mesajul evanghelic și liturgic al compozițiilor Cina cea de taină din colecția Muzeului Național de Istorie a Moldovei. In: Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei. : Istorie - Arheologie - Muzeologie, Ed. 26, 20-21 octombrie 2016, Chisinau. Chişinău: Casa Editorial-Poligrafică „Bons Offices”, 2016, Ediția 26, pp. 85-86. ISBN 978-9975-87-139-6.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei.
Ediția 26, 2016
Conferința "Conferința științifică a Muzeului Național de Istorie a Moldovei."
26, Chisinau, Moldova, 20-21 octombrie 2016

Mesajul evanghelic și liturgic al compozițiilor Cina cea de taină din colecția Muzeului Național de Istorie a Moldovei

CZU: 069.5:7.046.3

Pag. 85-86

Chiroşca Adelaida
 
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei
 
 
Disponibil în IBN: 28 iunie 2022


Rezumat

Prin această comunicare ne-am propus să prezentăm încă o parte dintre icoanele conservate în patrimoniul Muzeului Național de Istorie a Moldovei, consacrate Sfi ntei Euharistii. Tema a fost inițiată în cadrul sesiunii precedente, relatând atunci icoanele muzeale Iisus Hristos Vițădevie. De această dată prezentăm subiectul Cina cea de Taină, refl ectat în cinci compoziții iconografi ce. Arta creștină păstrează de timpuriu imagini ce evocă Cina cea de Taină, precum și alte acte consacrate care s-au săvârșit la Cina din ajunul Paștilor. În acest context menționăm scenele Spălarea picioarelor, Împărtășania Apostolior, Euharistia. Redate la început prin scene modeste cu un conținut simbolic, aceste imagini vor evolua în compoziții de amploare cu profunde însușiri spirituale și artistice. În mare parte icoanele muzeale reprezintă scheme compoziționale similare – masa de sărbătoare la care sunt prezenți Mântuitorul și cei doisprezece ucenici ai săi. În redarea subiectului se înregistrează însă unele deosebiri ce țin de redarea arhitecturii de fundal, a accesoriilor, a decorului vestimentar. Se constată de asemenea deosebiri secundare în postura și atitudinea protagoniștilor. Pe una dintre icoane este înfățișat Mântuitorul singur, scena reprezentând doar un fragment din cadrul compoziției Cina cea de Taină. Refl ectând textele evanghelice, compozițiile transmit totodată un profund mesaj liturgic – cel de binecuvântare a pâinii și vinului, care sunt transformate în trupul și sângele Domnului. Icoanele datează de la sfârșitul secolului al XIX - începutul secolului XX. Provenite din ateliere din Basarabia și Ucraina, icoanele păstrează caracteristici artistice și compoziționale proprii acestor școli. Icoanele au fost transmise Muzeului Național de Istorie a Moldovei de Departamentul Vamal al Republicii Moldova. Numai în cazul unei singure icoane ne putem pronunța despre biserica de unde provine, dar însușirile tehnice ale celorlalte denotă că și acestea au împodobit iconostase și analoguri bisericești.