Румыния и Молдова в Украинских учебниках истории
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
929 3
Ultima descărcare din IBN:
2023-11-26 17:51
SM ISO690:2012
SÎCI, Alexandr. Румыния и Молдова в Украинских учебниках истории . In: Revista Moldovenească de Drept Internaţional şi Relaţii Internaţionale, 2011, nr. 4, pp. 145-151. ISSN 1857-1999.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Revista Moldovenească de Drept Internaţional şi Relaţii Internaţionale
Numărul 4 / 2011 / ISSN 1857-1999 /ISSNe 2345-1963

Румыния и Молдова в Украинских учебниках истории

Pag. 145-151

Sîci Alexandr
 
 
 
Disponibil în IBN: 16 decembrie 2013


Rezumat

As it is known, despite modern development of mass-media, their variety and constantly growing availability, the youth receives primary knowledge of history and culture of this or that country in systematized kind from history textbooks, at first both from school, and then from university. In the explanatory note to the program of 1998 for general educational institutions of Ukraine's history and world history for 5 – 11 classes among three priorities in history teaching at high school the accent was put (except for the study of Ukrainian history and XX-th century history) on the importance of „studying of the history of neighboring countries and states that had historically conditioned ties with Ukraine‖. Romania and Moldova, as it is known, refer to such countries. We have tried to analyze the Ukrainian textbooks of history dated to 1991 – 2004's (before the events of the so-called „orange revolution‖ which resulted in the politicization of history education as well as the content of the textbooks, which had just an indecent character). According to the people who are responsible for carrying out the education policy in the European Union, that is those who are involved in teaching or dissemination of historical knowledge should be aware of the enormous social responsibility they carry. The history is a powerful tool of unification and dissociation of people, making them friends or enemies, in order to promote social harmony, or, conversely, to create chaos.

După cum se ştie, în pofida dezvoltării moderne și diversităţii mass-media, cât şi de disponibilitatea tot mai mare a acestora, primele cunoştinţe sistematizate despre istoria şi cultura poporului unei ţări generația tânără o obține din cărţile de istorie, pentru început liceale, și apoi universitate. Nota explicativă la Programul din 1998. pentru şcolile secundare privind istoria Ucrainei şi istoria universală pentru clasele a 5-a – a 11-a, printre cele trei priorităţi în predarea istoriei în şcolile secundare se indică (cu excepţia studiul istoriei ucrainene şi istoriei secolului al XX-lea) la importanţa de „cunoaşterei istoriei ţărilor vecine, care au avut legături istorice cu Ucraina‖. Aceste ţări sunt cunoscute: ele sunt România şi Republica Moldova. În acest context, am încercat să analizăm manualele de istorie din Ucraina pentru perioada 1991 - 2004. (Perioadă, înainte de evenimentele aşa-numitelor „Revoluţii portocalii‖, care au dus atât la politizarea educaţiei istorice, precum şi conţinutul manualelor respective). Potrivit responsabililor de politica de educaţie în UE, cei care sunt implicaţi în predarea sau propagarea cunoaşterii istorice ar trebui să fie conştienţi de responsabilitatea lor mare față de societate. Istoria este un instrument puternic pentru a uni şi să împărţi oamenii, a-i face prieteni sau duşmani, pentru a promova pacea socială, sau, dimpotrivă, pentru a crea haos.