Dinamica anuală a indicilor armoniei dezvoltării fizice a adolescenților
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
390 16
Ultima descărcare din IBN:
2024-02-19 11:40
SM ISO690:2012
DELIPOVICI, Irina. Dinamica anuală a indicilor armoniei dezvoltării fizice a adolescenților. In: Sport. Olimpism. Sănătate, Ed. 3, 13-15 septembrie 2018, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: "Print-Caro" SRL, 2018, Ediția a 3-a, pp. 38-40. ISBN 978-9975-131-65-0.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Sport. Olimpism. Sănătate
Ediția a 3-a, 2018
Congresul "Sport. Olimpism. Sănătate"
3, Chişinău, Moldova, 13-15 septembrie 2018

Dinamica anuală a indicilor armoniei dezvoltării fizice a adolescenților

Annual dynamics of physical development harmony indicators of adolescents


Pag. 38-40

Delipovici Irina
 
Universitatea de Stat de Educaţie Fizică şi Sport din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 13 iunie 2022


Rezumat

Armonia dezvoltării fizice este un criteriu al sănătății și al bunăstării fizice a organismului în creștere. Elevii pot avea o dezvoltare fizică armonioasă, dizarmonioasă ori acut dizarmonioasă, ceea ce depinde într-o mare măsură de modul de viață, de alimentație, dar și de abilitățile motrice ale fiecăruia. Scopul cercetării rezidă în monitorizarea dinamicii anuale a nivelului indicilor armoniei dezvoltării fizice a adolescenților din clasa a IX-a, implicați în lecțiile de educație fizică organizate prin îmbinarea metodei jocului și competiției ori desfășurate tradițional. Rezultatele cercetărilor. Armonia dezvoltării fizice a elevilor s-a apreciat în corespundere cu recomandările metodice elaborate de М.И Воронцов, în baza analizei rezultatelor masei, taliei corporale și perimetrului toracic, folosind scala procentuală. Aprecierea armoniei dezvoltării fizice se efectuează prin diferența dintre doi din trei indici antropometrici (talia și masa corporală; talia și perimetrul toracic; masa corporală și perimetrul toracic). Sistemul de apreciere a armoniei dezvoltării fizice este urmarea unui concept care depinde de epocă, nivel de cunoastere, autor, domeniu de activitate etc. Pentru aprecierea influenței lecțiilor experimentale asupra armoniei dezvoltării fizice a adolescenților, am analizat structura repartizării elevilor după acest criteriu în dinamica anului de învățământ, efectuând o analiză comparativă a indicilor. Astfel, la începutul anului de învățământ, repartizarea băieților din lotul experimental în ceea ce priveşte armonia dezvoltării fizice a organismului este neuniformă. Cota băieților dezvoltați fizic armonios constituie doar 44,44%, iar restul, cota cărora constituie 55,56% dispun de o dezvoltare fizică dizarmonioasă și acut dizarmonioasă. La finele anului de învățământ situația s-a schimbat semnificativ. Observăm că cota adolescenților dezvoltați nearmonios s-a redus la sfârșit de an școlar, iar cea a persoanelor dezvoltate armonios a crescut, atingând valoarea de 76,44%. Acest rezultat atestă că lecțiile experimentale, prin conținutul lor divers și participarea activă a băieților în acțiunile de pe terenul sportiv, au contribuit la dezvoltarea armonioasă a corpului, armonia dezvoltării fizice fiind un indiciu, adică un criteriu al eficientizării lecțiilor de educație fizică. Referindu-ne la armonia dezvoltării fizice a fetelor din lotul experimental am stabilit că la începutul anului de învățământ ea se prezintă astfel: cota persoanelor dezvoltate armonios constituie 50%, iar restul -50% - dispun de o dezvoltare fizică dizarmonioasă și acut dizarmonioasă, cota acestora constituind respectiv 21,43% și 28,57%. La finele anului de învățământ cota fetelor dezvoltate armonios crește în raport cu datele inițiale, adică cu cele stabilite la începutul anului școlar, atingând valoarea de 61,55%, ceea ce denotă o îmbunătățire a sănătății fizice a fetelor dar și a perfecționării aspectului exterior al acestora. Aceste rezultate s-au dovedit a fi mai bune ca cele din lotul martor de fete, în cadrul căruia la testarea finală doar 54% dintre fete aveau o dezvoltare fizică armonioasă, iar restul 29,2% și 16,8% - dizarmonioasă și acut dizarmonioasă. Concluzii: 1. Lecțiile experimentale, organizate prin îmbinarea metodei jocului cu competiția, exercită o influență pozitivă asupra procesului de dezvoltare fizică a organismului, ceea ce se exprimă prin creșterea cotei adolescenților dezvoltați armonios la finele anului de învățământ, comparativ cu cea de la începutul lui. 2. Cota elevilor din lotul experimental dezvoltați armonios a crescut în dinamică anuală de la 44,44% la 76,44% la băieți, iar la fete – de la 50% la 61,55%, ceea ce exprimă rolul benefic al metodologiei implementate în fortificarea sănătății fizice a adolescenților.

The harmony of physical development is a criterion for the health and physical well-being of the growing body. Students may have a harmonious, disharmonious or acute disharmonious physical development, which depends to a great extent on their lifestyle, diet, and the motor skills of each. The aim of the research is to monitor the annual dynamics of the level of physical development harmony indices of adolescents in the 9th grade, involved in physical education lessons organized by combining the traditional and traditional game and competition method. Results of the researches. The physical development harmony of students was assessed in accordance with the methodical recommendations developed by M. I Vorontsov based on the analysis of the results of body mass, thorax and thoracic perimeter, using the percentage scale. The assessment of the physical development harmony is done by the difference between two out of three anthropometric indices (waist and body mass, thoracic waist and perimeter, body mass and thoracic perimeter). The system of appreciating the physical development harmony is the result of a concept that depends on the age, level of knowledge, author, field of activity, etc. To assess the influence of experimental lessons on the physical development of adolescents, we analyzed the distribution structure of the students according to this criterion in the dynamics of the school year, by performing a comparative analysis of the indices. Thus, the proportion of boys physically developed in a harmonious way consists of only 44.44%, while the rest, whose share represents 55.56%, has a disharmonious and acute disharmony physical development. At the end of the academic year, the situation changed significantly. We can see that the proportion of adolescents who have developed disharmonious decreased and that of the developed persons harmoniously increased to 76.44%. This result shows that the experimental lessons, through their diverse content and the active participation of boys in the sports field, contributed to the harmonious development of the body, the harmony of physical development being an indication, that is, a criterion for the efficiency of lessons of physical education. Referring to the physical development harmony of the girls in the experimental group we established that at the beginning of the school year it is presented as follows: the share of harmoniously developed persons is 50% and the rest - 50% - have a disharmonious physical development and acute disharmonious, their share being respectively 21,43% and 28,57%. At the end of the study year, the proportion of harmoniously developed girls, increases compared to the initial data, ie those set at the beginning of the school year, reaching 61.55%, which shows an improvement in the physical health of girls, as well the improvement of their external appearance. These results proved to be better than those in the girls' control group, where only 54% of the girls had a harmonious physical development, while the remaining 29.2% and 16.8% - disharmonious and acute disharmonious. Conclusions: 1. The experimental lessons, organized by combining the game's method with the competition, exert a positive influence on the process of physical development of the organism, which is expressed by the increase of the adolescent pupils harmoniously developed at the end of the educational year compared to the beginning of the year. 2. The share of pupils in the experimentally developed group increased in annual dynamics from 44.44% to 76.44% for boys, and in girls - from 50% to 61.55%, which expresses the beneficial role of the implemented methodology in strengthening the physical health of adolescents.

Cuvinte-cheie
armonia dezvoltării fizice, adolescenţi, dezvoltare fizică armonioasă, dezvoltare fizică dizarmonioasă, dezvoltare fizică acut dizarmonioasă, lecțiile de educație fizică,

physical development harmony, adolescents, harmonious physical development, disharmonious physical development, acute disharmonious physical development, physical education lessons