Sisteme – tehnice relevante. Exemple moldoveneşti: cetăţi nistrene ş.a
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
268 0
SM ISO690:2012
COTOROBAI, Victoria, COTOROBAI, Ioan Cristian, SOFONEA, Liviu Alexandru. Sisteme – tehnice relevante. Exemple moldoveneşti: cetăţi nistrene ş.a. In: Cucuteni - 5000 Redivivus: Ştiinţe exacte şi mai puţin exacte, Ed. 7, 13-15 septembrie 2012, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Casa Editorial-Poligrafică „Bons Offices”, 2012, Ediția 7, p. 130. ISBN 978-9975-63-343-7.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Cucuteni - 5000 Redivivus: Ştiinţe exacte şi mai puţin exacte
Ediția 7, 2012
Simpozionul "Cucuteni - 5000 Redivivus: Ştiinţe exacte şi mai puţin exacte"
7, Chişinău, Moldova, 13-15 septembrie 2012

Sisteme – tehnice relevante. Exemple moldoveneşti: cetăţi nistrene ş.a


Pag. 130-130

Cotorobai Victoria1, Cotorobai Ioan Cristian1, Sofonea Liviu Alexandru2
 
1 Universitatea Tehnica „Gheorghe Asachi“, Iaşi,
2 Academia Româna
 
 
Disponibil în IBN: 15 aprilie 2022


Rezumat

In this paper, a complex study with many dimensions ⎯ technical-technological, historical (historiographic, historiographic logic), military, social, political, epistemological, museological, Axio-logical ⎯ are considered some of the relevant / notable technical systems cities, namely “cetăţí”, that the curriculum Moldav Historiae worked specifically in situ (located one side of the Prut, present in Romania, Moldova and Ukraine) and were formed in supports /records from history. There are two relevant cases: Casus 1. Transnistrian cities/“cetăţi” in the active basarabian Nistru Valley site: and to bring the arguments for the necessary inclusion in the heritage of the whole to be declared Patrimony Mundi. Casus 2. “Cetăţuia”: presents a complex project ideation / cogitatum / which can be useful for people and institutions in organizing relevant decision-expressing Museum Vivum Romanian contribution to the history of Europe.

Actualul teritoriu al României, spaţiul Carpato-Danubiano-Pontic a fost, pentru mult timp, poarta de Răsărit a Europei, beneficiind de toate avantajele, dar mai ales, dezavantajele legate de această poziţie. Potenţialul multiplu al acestui teritoriu (geo-politic, climă, resurse…) l-a făcut râvnit de fiecare nou apărută putere - administrativă, politică, religioasă...- din împrejurimile sale, şi, a constituit probabil, în mod egal, un obiectiv important de cucerit pentru aceştia şi obiective importante de apărat pentru poporul român, „această enigmă şi acest miracol”. Este motivul pentru care probabil a existat un „mileniu de tăcere” a documentelor scrise şi a informaţiilor detaliate despre modul de vieţuire, despre procesul educaţional şi despre multe alte elemente importante din istoria acestui popor. În lucrare, autorii şi-au propus să prezinte evoluţia succintă a învăţământului tehnic din spaţiul Carpato-Danubiano-Pontic cu cu reperele notabile din spaţiul moldav, unde a fost iniţiat primul proiect cultural european şi unde au apărut primii germeni ai învăţământului tehnic.